onsdag 6 mars 2013

Surfplatta etc.

Som jag skrivit tidigare, så kan jag inte låta bli att tycka att dagens teknik går för fort fram, allra mest när det kommer till våra barn. Idag är det ju otroligt ovanligt om det inte finns tv, dator, smartphones, tv-spel eller ipads i hemmet. Då är man minst sagt udda. Jag vill inte kalla mig gammalmodig, för visst har vi både dator, tv, tv-spel och smartphones hemma, jag ifrågasätter bara meningen med det och om det verkligen är nödvändigt.

Jag tycker det är lite sorgligt att den gamla vanliga, hederliga kommunikationen/kontakten oss människor emellan har tappat sin närvaro. Vi kan inte umgås med varandra utan att ta fram iphonen stup i kvarten och kolla, ja, vaddå egentligen?! Närvaron är liksom inte densamma, om ni förstår vad jag menar. Man finns där men ändå inte, när man försvinner in i sin egen värld (i telefonens värld) för att "bara" kolla några minuter på facebook, instagram eller google. 

Samma sak gäller barnen. Ett exempel är när vi häromdagen tänkte ha en mysstund tillsammans hela familjen på biblioteket. Ni vet, sitta och läsa någon bok tillsammans i soffan och låna lite böcker med oss hem. Då har de satt upp några ipads på barnavdelningen och helt plötsligt så var böckerna inte ett dugg intressanta. Jalmar och Arvid satte sig glatt vid vars en ipad och "försvann" in i cyberspace. Där stod vi som några fån och ville läsa böcker och fick ingen som helst kontakt med våra söner som var helt uppslukade av spelandet. Det slutade med att det inte blev något läst över huvud taget. Trist tycker jag! Vad är då meningen med ett bibliotek egentligen?!

På barnens dagis har de nu även skaffat en ipad. Ett flertal gånger har jag knappt fått hem Jalmar då han absolut skulle spela/titta på den. Jag kan inte tycka att en ipad behövs på en förskola. När alla barnen sitter samlade kring en platta och är helt uppslukade av denna och pedagogerna är helt överflödiga, då känns det sådär. Exakt i vilket syfte behövs den på en förskola?? Är det inte pedagogernas jobb att lära barnen?! Det är inte för inte som de faktiskt har en utbildning till det. Visst kan man ha pedagogiska spel som hjälpmedel och lära sig ett och annat genom det, men varför skynda på lärandet så mycket då? Måste verkligen en treåring kunna engelska, räkna till tjugo eller veta hur man stavar till krokodil?! Vad ska de lära sig när de kommer till skolan om de redan kan allt? Kan de inte bara få lov att vara barn ett tag till?!

Det sociala samspelet barn emellan då?! Leken och socialt samspel ligger till grund för lärandet och har den absolut viktigaste rollen på en förskola. Var kommer leken in när alla barn är fullkomligt uppslukade framför en surfplatta?! Jag tycker i alla fall att det är väldigt onödigt och de kommer att få tillgång till surfplatta tids nog när de kommer till skolan. 

3 kommentarer:

  1. Vi lever i teknikens århundrade, antingen vi vill det eller ej. Tekniken är en stor del av vår vardag och ett helt naturligt inslag för de allra flesta, inte minst för barnen. Förskolan speglar den verklighet barnen lever i. Här ska barnen få möjlighet att utforska, skapa, leka och experimentera med ett rikt och varierat utbud av material. Enligt läroplanen är multimedia och teknik EN del i detta. Förskolan ska också ta tillvara på barnens nyfikenhet och lust. Att barnen samlas och blir uppslukade av tex iPaden visar att det finns ett mycket stort intresse av tekniken. På förskolan samlas vi kring detta tillsammans, barn/barn och barn/pedagoger. Kommunikation och samspel är verkligen i focus. Detta finns det mycket forskning som visar. Barnen sitter oftast två och två och hjälper varandra och samtalar kring det de gör. Närvarande pedagoger finns där som bollplank och sätter också ord på det barnen gör. Vi utforskar tillsammans med barnen. Tio minuter om dagen/barn finns denna aktivitet tillgänglig på vår förskola. Övrig tid leker och samspelar barnen på andra sätt och kring andra material. En bra och lagom balans, tycker vi. De appar som finns på iPaden är nerladdade av vår specialpedagog och noga utvalda. Målet är såklart inte att lära en treåring engelska eller att barnen ska kunna stava. Däremot har olika barn olika sätt att lära sig och erövra kunskap – tekniken kan vara ett stöd för vissa barn. En pekskärm är ett fantastiskt verktyg för ett litet barn. Redan innan de har utvecklat penngrepp, öga-hand-koordination m.m. kan de öva att rita, skriva och använda pedagogiska appar med hjälp av enbart ett finger, vilket kanske kan öka motivationen för att senare också använda sig av pennan Men för de flesta barn är tekniken främst en källa till glädje, lust, samspel och kan den dessutom skapa ett intresse och nyfikenhet för tex bokstäver eller siffror så är det väl bara positivt! Som vi ser det är en stor fördel med iPaden dess mångsidighet. I samma lilla verktyg, som går att ta med sig i ryggsäcken på utflykten eller lägga fram på golvet på förskolan finns hela internet, med dess källor till information. Det går att snabbt söka fakta, och med hjälp av olika appar får vi tillgång till en outsinlig källa bilder och foton att använda i arbetet, samtidigt som det är enkelt att dokumentera med den inbyggda kameran och diverse skriv/anteckningsprogram. Vi är glada att ha fått möjligheten att arbeta med modern teknik i förskolan, och tycker det är roligt att så många andra förskolor gör samma sak. Vi är övertygade om att verktyg av den här typen är en del av framtiden för förskolan, så vi tillsammans kan skapa de bästa förutsättningarna för våra barn.
    /Stolta pedagoger

    SvaraRadera
  2. Hej Frida!
    Jag har hela tiden tänkt detsamma som du. Nu skriver jag min C-uppsats och vårt ämne är "Ipad, inte bara ett tidsfördriv?". För att veta vad jag skriver om har vi köpt en Ipad och direkt blev det hemmets mest populära "leksak". Vi har fått sätta stopp för spelandet och nu är det bara pedagogiska appar som används och bara en stund någon gång i veckan... Tjatet om att spela har börjat lägga sig... skönt. Det ska bli väldigt intressant och se hur förskolorna arbetar med surfplattor och om det är mest en "leksak" istället för ett hjälpmedel som egentligen är tänkt. Meningen är ju att det ska vara ytterligare en dimension till lärandet. När vi har gjort vår uppsats färdig kan jag återkomma med resultat, så får vi se om jag fortfarande har samma inställning som nu...:-)
    Kram Linda Å

    SvaraRadera
  3. Tack för intressanta åsikter, kul att höra hur andra pedagoger tänker. På mitt jobb har vi diskuterat för- och nackdelar med att ta in surfplattor i verksamheten, men vi känner än så länge att behovet inte är så stort. Frågan kom även upp på ett föräldramöte och även där var intresset svalt. Självklart ligger detta ämne i tiden, men vi tycker att vi än så länge kan tillgodose barnens behov OCH följa läroplanen genom andra utmaningar och material. Visst finns det forskning som visar teknikens fördelar, men det finns även forskning som visar dess nackdelar. Jag personligen tycker det är lite sorgligt när barn kan skriva på en dator , men inte har en aning om hur man håller i en penna och har heller inget behov eller intresse för att lära sig det. 10 minuter om dagen är ju ingen lång stund, men är det den sammanlagda tiden eller är det per barn och dag? Om ett barn får sitta 10 minuter och spela och sedan sätter sig bredvid och tittar på när det blir ett annat barns tur, då blir ju 10 minuter framför surfplattan lätt till 20 eller 30 minuter. Eller om ett barn inte har spelat klart efter dessa 10 minuter och man går in och bryter aktiviteten, tillgodoser man då barnets behov? Vad är det som säger att just det barnet har spelat klart och bara behöver 10 minuter och inte längre (eller kortare för den delen)? Att stimulera och utmana barnen på andra sätt, att låta barnen få utforska och söka fakta (utan internet) och komma fram till hur man ska gå tillväga ser jag bara som positivt och kreativt och en stor del i barnens utveckling. Att inte få allt serverat utan själv få tänka till och använda sin fantasi. Visst kan du hitta det mesta på internet, men det kan du även genom böcker, material eller genom att utforska utemiljön. Jag ser i alla fall det som mer kreativt än att hitta svaren på datorn. Sen ser jag ingen som helst mening i att förskolebarn sitter på t ex. YouTube,då ser jag hellre att de använder de pedagogiska spelen som surfplattan har att erbjuda, men som sagt, fakta och stimulans finns att få på andra sätt.

    Ja, detta kan diskuteras i det oändliga, men jag tackar för inläggen och som sagt, detta är mina personliga erfarenheter och åsikter som jag delar med mig av, både som pedagog och som mamma.





















    SvaraRadera