lördag 2 februari 2013

Bil -nödvändigt ont

Vi har en hyfsat ny Kia Ceed som vi alltid har varit jättenöjda med. Köpte den helt ny 2009 så i mitt tycke är den fortfarande ganska ny. Tobbe har en äldre modell jobbebil, en opel, så det är jag som använder Kian i veckorna. Hade någon förhoppning om att pendla med tåget som ju stannar här i byn, men insåg ganska snabbt att det inte fanns en chans i världen att jag skulle fixa det. Hinna lämna barnen 06.30 på dagis varje morgon och sen hinna cykla ner till stationen, näe, då hade jag stressat ihjäl mig. Tänk vintertid med en massa snö eller om barnen strular vid lämning. Bättre med bilen då, även om det inte är så miljövänligt.

I måndags började i alla fall en konstig knapp att lysa på instrumentpanelen, föreställande en bil med en nyckel liggandes inuti. Jag ringde till Tobbe, men han visste inte vad den betydde, antagligen något med låset på bilen. Tänkte inte mer på det då bilen fungerade som vanligt. Tobbe kollade upp det i boken sen och det hade mycket riktigt något att göra med någon säkerhetsfunktion till låset. Jag körde på som vanligt med bilen i veckan, inga konstigheter, tills igår.

Hade precis hämtat barnen på dagis och körde till svärföräldrarnas hus för att hämta deras hund Zelma som vi skulle vara hundvakter åt. Där satt vi i bilen, jag, barnen och hunden och skulle köra hem. Tror ni bilmöget startade?! Givetvis inte! Det hör till saken att denna eftermiddag behövde jag givetvis bilen, då Jalmar hade tid hos doktorn och sen skulle vi till frissan. Det var full storm ute och barnen hade bara fleecetröjor på sig, då jag tänkte att inga ytterkläder behövdes eftersom vi bara skulle åka i bilen. Tydligen så har det med det tekniska/elektroniska att göra och bilen kommer inte att starta förrän den kommer in till en verkstad och får den omprogrammerad. Verkligen skitkul!

Som tur var hade jag nyckel till svärföräldrarnas hus, så vi kunde gå in och värma oss. Min snälle pappa ställde upp och kom körandes så jag kunde låna hans bil, köra hem och hämta varma kläder och vagnen till Arvid, så vi sedan kunde gå ner till byn i blåsten och besöka doktor och frisör. (Bilstolarna är alldeles för krångliga att flytta över, annars kunde vi givetvis fått skjuts av min pappa) Omständigt och väldigt irriterande!

Som det ser ut nu så har vi alltså ingen bil förrän den kommer till en verkstad. Verkstaden ligger i Kristianstad (måste vara Kia verkstad om garantin ska gälla) och det betyder att vi måste bogsera möget dit eller betala för någon form av bärgning. Måndag morgon innebär att jag lik förbaskat måste ta tåget till jobbet eller om jag har tur så får jag låna svärföräldrarnas bil. Tummen ner för dagens teknik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar