tisdag 7 september 2010

Insikt

Jag har kommit till insikt med en sak; för att man ska må bra så måste man ta hand om sig själv, både på insidan och utsidan. Mår man bra så speglar det av sig på ens omgivning. Som mamma så är det väldigt lätt att glömma bort sig själv. Man sätter givetvis barnen i första hand, sen är det inte så noga med en själv. Fast det är det ju egentligen.

Jag har nog inte varit så snäll mot mig själv de senaste åren. Eller rättare sagt, så har jag glömt bort mig själv. Jag tänkte att det skulle bli ändring på det från och med nu. Om jag tar hand om mig själv så mår jag bra och mår jag bra så kan jag också vara en bra mamma, fru, vän osv. Jag fick i alla fall tummarna loss att gå till en kiropraktor i går, något jag borde ha gjort för länge sen, men bättre sent än aldrig. Efter två graviditeter och förlossningar så är inte mina höfter och rygg vad de borde utan jag har jämt värk och ont. Förra veckan hade jag så ont att jag inte kunde röra mig utan fick ha hjälp med barnen och när jag skulle sätta/resa mig. Känner tack och lov redan skillnad efter att ha varit där en gång och har ytterligare en tid inbokad.

Det som står på tur härnäst är besök hos frissan, tandläkaren, fotvård och ögonlaser. Jag känner mig alltid finare när jag är nyfriserad och nu känns det som det var ett bra tag sen sist. Tandläkaren har jag inte varit hos på ett par år nu och jag skäms nästan för det, men nu ska jag ta tag i det i alla fall. Tror inte jag har några hål eller så, men man bör ju ändå gå dit regelbundet. Fotvård är också något jag borde ha gjort för länge sen. Mina fötter blir så himla slitna och hårdhudade efter att ha varit gravid och det är så skönt med vidgjorda fötter. Sist men inte minst så ska jag göra en ögonlaseroperation. Tobbe fick ett ryck (impulsiv som han är) för ett par veckor sedan och opererade sina ögon och nu har han perfekt syn. Så skönt det hade varit att slippa allt vad linser och glasögon heter. Så det tänker jag göra så fort jag slutat amma, för innan dess kunde man tydligen inte göra det.

Sen hör ju vardagliga saker såsom kost och motion också ihop med hur man mår. Idag gick jag slingan med Arvid i barnvagnen, alltid en början och sen tänkte jag börja simma också, något jag saknat jättemycket, älskar att simma! Sist men inte minst så längtar jag till allt blir klart i huset och någonstans hoppas jag också på att mina älskade katter kommer tillbaks.

2 kommentarer:

  1. Du har så rätt så Frida. Man glömmer lätt bort sig själv när man har barn. Självklart är dom viktigast men som du skriver så måste man själv må bra för att vara en bra mamma och hustru!! Du är värd allt det du skriver plus mycket mer. Älskar dig och saknar dig och vill ses snart. Har ni tid över nån helg fram över så kan vi bjuda på middag. Eller tid och tid det kanske ja inte ska skriva för varken ni eller vi har tid när man bygger hus. Man får stjäla tid från nåt annat. Men det kan vi väl göra!!?? Puss och kram

    SvaraRadera
  2. Åh, tack söta Lina för de värmande orden, precis vad jag behövde höra:)! Älskar o saknar dig oxå vännen min. Ja, tid får man verkligen stjäla nu för tiden men klart vi ska hitta ngn lucka att träffas! Vi kommer gärna till Önnestad, sen tänkte vi såklart bjuda hit er så fort köket blir klart. Måste bli bättre på att träffas oftare;). Tänkte droppa inom på Lärkan också snart. Hoppas allt är bra med er alla annars. Puss o kramen till familjen Pettersson!

    SvaraRadera