lördag 20 augusti 2011

Sagt och gjort

En dröm som jag haft länge är att bli kvitt mina linser och glasögon för gott, att kunna slå upp ögonen varje morgon och kunna SE, utan några som helst hjälpmedel. Det är ett jäkla handikapp att inte kunna se vill jag lova, tror de flesta av er som också har dålig syn håller med mig på det!
Hur som helst, sagt och gjort, numera ser jag som en hök, helt utan hjälpmedel och detta tack vare ögonlaser-operationen som jag gjorde i tisdags. Jag vill bara säga till all er som funderar på detta, sluta fundera, bara gör det!!! Värt vartenda öre, inga pengar i världen kan ersätta en bra syn!!

Jag valde att göra min operation hos Memira (finns bla. i Kristianstad, Malmö och Helsingborg), som är ledande inom ögonlaser. Finns ett par olika operationer, beroende på vilket synfel man har och hur hornhinnan ser ut. Den jag hade heter FS-LASIK. Ett lock görs i hornhinnan med en laserstråle, locket viks åt sidan och en laser formar om den främre delen av ögat så att synfelet korrigeras. Locket läggs på plats igen och voilá så är det klart. Helt smärtfritt och allt som allt så tar operationen ca. 1,5-2 minuter.

Lite nervös var jag allt när jag kom in till Memira i tisdags. I väntrummet fanns några stycken till som skulle göra operationen. Vi fick vars en lugnande tablett (valfritt givetvis), sen var det bara att vänta på sin tur. Kände väl inte så jättemycket av den där tabletten, förutom att jag slöddrade lite när jag skulle prata, trött var jag redan sen innan så där märktes ingen skillnad. En efter en blev inkallad och sen var det min tur. Läkaren tog en extra koll på mina ögon, bara för säkerhets skull, sen kom en vänlig sköterska och satte på mig en mössa så inte håret skulle va i vägen. Så fick jag komma in i själva operationssalen, allt gick väldigt, väldigt fort. Fick ligga ner på en brits, sköterskan droppade bedövningsdroppar i ögonen, läkaren täckte för det ena ögat, medans han "spände upp" det andra så jag inte kunde blinka. Den biten trodde jag skulle bli den absolut obehagligaste, men det kändes absolut ingenting eftersom ögat var helt bedövat, hade inte alls blinkreflexen kvar så det var inte läskigt ett dugg. Sen skulle jag kolla på en grön liten lampa, sköterskan räknade ner sekunderna och pratade hela tiden lugnande med mig. När själva locket hade gjorts blev det helt svart ett par sekunder, sen kom den röda laserlampan som jag skulle titta på och några sekunder senare så var det klart, sen samma process på det andra ögat. Kändes över huvud taget ingenting, luktade lite som bränt hår när lasern arbetade, men det var inte ens det minsta lilla obehagligt. Kände mig fullkomligt lugn och trygg i deras händer och det hela var över på två futtiga minuter! Två minuter som har ändrat mitt liv!!

Efteråt fick vi som gjort operationen sitta ner i ett vilorum och blunda en kvart. Jag vart ju nyfiken och kunde såklart inte låta bli att tjuvkika och skärpan var perfekt redan då, men lite grumlig bara. Vi blev också informerade om att när bedövningen började släppa så kunde det svida i ögonen (ungefär som när man skär lök) och tårvätska kunde rinna och det kunde kännas lite som grus i ögonen, lite irriterat. Så en efter en började känna av att det sved i deras ögon och fick nya bedövningsdroppar, men jag hade turen att inte känna det alls, synen var lite "mjölkig" om ni förstår vad jag menar, men inget annat. Efter denna lilla vilostund blev man undersökt av en ögonläkaren igen, så att allt såg bra ut, sen fick man åka hem.

På hemvägen vilade jag i bilen och även när jag kom hem vilade jag ett par timmar, då kändes det lite som grus i ögonen, som när man är riktigt trött. På eftermiddagen/kvällen kunde jag titta på tv som vanligt och kände ingenting, men däremot hade jag en helt perfekt syn! Visst är det sjukt, här har man gått med ett handikapp i så många år, sen blir det botat på ett par minuter! Dagen efter var jag på återbesök och det visade sig att jag till och med såg bättre än en som har "normalsyn", bättre än jag någonsin såg i mina glasögon/linser. Kunde till och med läsa det lilla, lilla finstilta som står allra längst ner på en såndär syntavla med en massa bokstäver på!

Denna veckan har jag fått pencillindroppar som ska droppas i ögonen 6 ggr/dag, mest för infektionsrisken. Inget vatten i ansiktet på en hel vecka, ingen parfym, inget smink, inget svett. Kan jag väl stå ut med, det är det ju värt. Lite bökigt att tvätta håret bara utan att få vatten i ögonen. Lite ljuskänslig är man, vilket är en del av läkningsprocessen, men solglasögon på när man är ute bara så är det inga problem. Lite torr i ögonen, speciellt kvällstid, men har fått droppar som hjälper mot det och det försvinner också om några dagar. Jag är så otroligt glad över att jag äntligen tog tag i och gjorde slag i saken. Det känns så otroligt lyxigt att äntligen kunna se och jag rekommenderar av hela mitt hjärta er alla som funderar på detta att göra det! Många kanske tycker att det handlar om en kostnadsfråga, men om ni räknar ut vad ni har slängt i pengar på era ögon genom åren, så lönar det sig flera gånger om! Att sedan kunna ta det på bruttolönen är ju toppen, man slipper ta lån och ett par månadslöner kan det väl vara värt att snåla lite. Så ni som känt er osäkra hoppas jag att ni blivit säkra genom att läsa detta, för det är värt det och det är bara att tuta och köra!

2 kommentarer:

  1. Är riktigt "sugen" på en sådan operation nu och har bokat tid på internet. Får se om de ringer i dagarna annars får jag väl ringa dom. Det som är lite surt är priset men det går ju att delbetala en del. Är inte som tätast just nu, mammaledig.. Vi får se hur det ter sig. Det är iaf du och din operation som gjort att jag fått upp ögonen på detta alternativet. Kram Paulina

    SvaraRadera
  2. Åh, va kul att du är sugen, Paulina! Ja, jag rekommenderar det starkt och jag garanterar att du kommer att bli supernöjd:)! Visst kan det tyckas vara mycket pengar sådär på en gång, men jag lovar, det är det värt. Jag anmälde också mig på nätet och de var hyfsat snabba på att ringa upp, så har de inte redan hört av sig så gör de säkert det snarast. Väldigt trevlig och tillmötesgående personal som man känner sig 100% trygg med. Om du undrar över ngt så hör gärna av dig. Du kan väl berätta sen om du genomför operationen. Lycka till! Kram Frida

    SvaraRadera