måndag 8 november 2010

Syndat

Jag har syndat big time! I alla fall enligt mina egna värderingar och det jag står för...håll i er nu: jag har börjat äta kött igen! Så, nu är det officiellt och hädan efter behöver ni alltså inte tänka på vegetarianen Frida när ni ska bjuda på middag! Tänk, det trodde jag nog inte om mig själv. Efter 12 år som vegetarian, men där ser man.

Grejen var den att det helt enkelt inte funkade längre. Jag pallar helt enkelt inte stå och laga två olika sorters maträtter varje gång vi ska äta middag. Än så länge har kanske inte Jalmar riktigt förstått varför jag har ätit annan mat, men jag vet ju att han förr eller senare hade ifrågasatt det. Att börja föreläsa för honom om etik och moral känns inte heller rätt än på några år. Sen har jag väl innerst inne känt att det har varit lite dubbel-moral från min sida, då man kan sitta och trycka i sig godis gjort av gelatin, gå i skor gjorda av skinn och använda smink gjorda av animaliska produkter. Allt är relativt, det beror ju på hur man ser det, men man kommer nog aldrig ifrån att vi människor är beroende av djur-industrin på ena eller andra sättet.

Däremot kan jag ändå välja att handla och äta KRAV-märkt kött, där jag vet att djuren har haft ett värdigt, bra liv ute i det "fria" och det tycker jag känns bra. Tyvärr så kommer man aldrig ifrån själva slakten, vilket är enligt min åsikt, den värsta biten. Hur mycket KRAV-märkt köttet än är så måste djuren ändå åka transport och forslas in till slakterierna och den stressen och paniken de får uppleva där är hemsk. Jag får helt enkelt blunda för det just nu, för jag har bestämt mig och så får det också bli framöver.

1 kommentar:

  1. Nämen herregud kors i alla mina dar Frida det trodde jag väl adrig. Men fatta, kött är fina grejor!!! Filéfrossa nästa gång ni kommer!!! Puss love you

    SvaraRadera