lördag 27 november 2010

Dofter

Hörde ett program på radion för ett tag sedan om dofter. Hur olika man kan uppfatta vad man tycker doftar gott eller vad man förknippar olika dofter med. Satt och funderade på vad jag gillar för dofter, och då menar jag inte parfymer o sånt, utan andra dofter som förekommer i vardagen. Kom fram till följande:
  • ångorna från bensin när man står och tankar bilen
  • när man tänder en tändsticka
  • en nyöppnad kaffeförpackning
  • julclementiner
  • sommarregn
  • skogen en ruskig höstdag
  • grillat på sommaren
  • nybakade bullar
  • nytvättade kläder som hängt på tork ute
Kan säkert komma på flera när jag tänker efter, men dessa var de första jag kom att tänka på. Nu undrar jag förstås vad NI gillar för dofter och vad ni associerar till??

3 kommentarer:

  1. Nybadad bebis!!

    SvaraRadera
  2. Kom på en sak till..nyskördat hö!

    SvaraRadera
  3. Kaffebönor, när man öppnar locket el påsen :)

    SvaraRadera