onsdag 13 april 2011

Damm

Var sjutton kommer allt damm ifrån?! Den frågan ställer jag mig vareviga gång som jag dammtorkar här hemma och tycker det är väldigt märkligt att redan dagen efter är det lika dammigt igen! Enligt tidningen "Illustrerad Vetenskap" består dammet i våra hus mestadels av avstötta hudceller från människor och djur, men även av pappers- och tygfibrer, byggnadsmaterial, insektsrester, pollenkorn och svamp. De största mängderna damm finner man i de rum där det förekommer hög aktivitet.

Ja, det låter ju hur trevligt som helst, eller vad tycker ni?! Jag gillar i alla fall inte när det är dammigt hemma, inte för att jag är rädd för smuts eller så, men tycker det ser så skitigt ut och känns inte alls kul när man ser den där svagt gråa ytan på möblerna eller en dammtuss i något hörn. Eller när man drar med fingret längs en möbel eller tavellist och det blir dammig på fingret. Värst är det i badrummet hemma hos oss, handfatet och badkarskanten har en förmåga att dra åt sig massor av damm. Jag vet inte hur många gånger jag torkar av där i veckan, men det retar mig till vansinne. Likaså drar vår sängram åt sig jättemycket damm och fast man torkat av den, så är där dammigt igen efter en dag. Inte för att det kanske händer så mycket aktiviteter i just sovrummet haha, men man tillbringar ju ganska många timmar där och vi brukar vika vår tvätt där, för vi har inget bra ställe att göra det på annars.

I veckorna har jag varken tid, ork eller lust att städa och dammtorka, det finns saker som har mycket högre prioritering då. Det blir att man sveper över handfatet när man ändå är i badrummet, men inte mer än så. Nä, det skulle funnits dammfria möbler, det skulle man kanske ta patent på..

1 kommentar:

  1. eller speciella glasögon så man inte ser skiten...

    SvaraRadera