söndag 3 april 2011

Ajaj

Efter två graviditeter och förlossningar så känner jag mig hyfsat risig och sliten i mina höfter/bäcken och svank. Jag har från och till en jäkla värk i höfterna och är nu för tiden alltid så obekväm hur jag än sitter, står eller ligger. Svårt att förklara den där värken, men den är liksom intensivt molande och känns djupt inne i höfterna och strålar upp i svanken,, så fruktansvärt obehaglig känsla och man känner sig så obekväm i sin egen kropp, det kryper liksom i en. Behöver inte ha gjort något speciellt för att den där förbenade värken ska komma krypandes, det spelar ingen roll om jag motionerat eller inte, den bara kommer från och till. Ibland kan det gå flera dagar utan att jag känner något, ibland kommer den hela tiden.

Förr när jag gick och la mig kunde jag lägga mig i en ställning, ligga så hela långa natten och vakna i samma ställning på morgonen. Nu måste jag ligga i en speciell ställning, på sidan med hela höften vriden, nerpressad i madrassen, för att inte få ont. Sen ligger jag så i kanske en kvart, tjugo minuter max, innan jag får ont och måste byta sida och lägga mig likadant på andra höften. Likaså när jag suttit på golvet en stund, vilket man ju gör mycket när man har små barn, då kan jag knappt räta ut ryggen över huvud taget när jag ska resa mig, utan måste gå som en krokryggad gammal tant en stund innan jag kan räta ut mig.

Jag borde boka en tid till en kiroprakter. Gjorde ett tappert försök i höstas och var tre gånger hos en i Tyringe, men tyckte inte det hjälpte alls. Kände ingen som helst förbättring och dessutom kostade det 600 spänn varje gång, så jag la ner det ganska snabbt. Ska man då gå kanske en gång varannan, var tredje vecka så blir det ganska mycket pengar av det i längden. Det känns som om någon skulle behöva knäcka till ryggen ordentligt på mig och då menar jag riktigt knäcka till den, inte mesa på med massage och sånt trams. Nä, jag måste nog ta tag i det där på allvar, för såhär kan jag inte ha det.




4 kommentarer:

  1. Du ska åka till dragisa i ängelholm. Han kan sina grejer. Robin

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Robin:). Känner igen det namnet, ska kolla upp det där!

    SvaraRadera
  3. Hej där Frida!

    Tips är att gå till en naprapat som kan både skelett & mjukdelar/muskler. Ofta sitter felet på mer än ett ställe. Själv har jag gått hos kiroprakter i många år men det har endast hjälpt tillfälligt. Sedan i höstas går jag på Ryggakuten i Helsingborg hos en naprapat och för första gången på många år mår jag mycket bättre i kroppen. Hon ger tips på övningar för att stärka kroppen och att du ska kunna "läka" igen!

    Hoppas det är bra annars?! Hör gärna av dig om du undrar mer..

    /Hanna (Nilsson) gick lärarutbildningen med dig (parallellklass med Jenny Hellsten...)

    SvaraRadera
  4. Tack snälla för tipset Hanna! Ska kolla upp om det finns ngn naprapat i närheten här..annars är ju Helsingborg inte jättelångt bort o alltid en trevlig stad att besöka:). Hoppasallt är bra med dig oxå:). Kram Frida

    SvaraRadera