torsdag 7 april 2011

Svårt att somna

Ända sedan Jalmar var liten så har vi alltid haft som rutin att antingen jag eller Tobbe har legat hos honom tills han somnat om kvällarna. I vanlig ordning så är det läsa bok, välling, läsa lite mer bok, pyjamas, borsta tänder och sova som gäller. När Jalmar hade sin spjälsäng så låg jag eller Tobbe bredvid honom på en madrass på golvet, men när han fick sin växasäng så har vi legat hos honom i den, hur mysigt som helst. Han har aldrig haft några problem med att somna på kvällen, utan det kanske har tagit en kvart på sin höjd. Detta har dock ändrat sig på sistone.

Sedan några veckor tillbaka har Jalmar haft väldigt svårt för att somna om kvällarna och vi vet inte riktigt hur vi ska lösa detta lilla problem. Det är inte det att han inte är trött, för det är han. Han är jättetrött och vi har inte ändrat på något, men nu för tiden brukar det ta runt en timme innan han somnar. Han är inte busig eller bråkig heller, utan ligger snällt i sin säng, men snurrar runder, av och på med täcket femtioelva gånger, letar efter Mr.Lejon (snutten) som lyckas försvinna i täcket titt som tätt, han vill inte ha kudde, sen vill han ha kudde, han ligger och småpratar med sig själv, lyssnar på ljud utanför rummet osv. Kommer helt enkelt inte till ro.

Jag älskar att ligga tätt, tätt intill och mysa med honom, men oftast blir det jag som får natta eftersom han är väldigt mammig av sig och när han väl somnat är klockan runt nio och nästan läggdags för en själv. Ingen egentid alltså. Har funderat på om det är för att han sover för mycket middag om dagarna (1,5-2 timmar), men vi har alltid låtit honom sova så mycket han behöver och det är emot mina principer att väcka, hur roligt är det att bli väckt när man sover som bäst?! Har provat att lägga honom senare respektive tidigare, men det har inte gett resultat det heller.

Det kan ju vara så att vi stör honom när vi ligger bredvid, men jag tycker det är lite konstigt att det skulle störa nu när det aldrig har stört innan. Dessutom vill han ha någon av oss där och känner sig trygg med det. Han sover ju lite timmar som det är redan, cirka 10 timmar per natt och vi vill ju såklart att han ska få sova så mycket som möjligt för att orka med dagarna. Jag känner mig lite rådlös just nu. Det kanske bara är en period eller så, men om ni har några bra tips så tar jag tacksamt emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar