onsdag 10 oktober 2012

Fredagsmys, Lördagsgodis och Söndagsfika

Shit vad lätt det är att lägga till med dåliga ovanor! Jag brukar äta sunt i veckorna och med det menar jag utesluter för det mesta kolhydrater i form av ris, pasta, potatis och bröd, äter mycket grönsaker och protein, frukt och dricker alltid vatten. Givetvis inget socker heller. På så vis har jag hittat någon slags balans och håller inte på med en massa dieter som ändå bara funkar för stunden. Jag känner inget behov av att gå ner i vikt eller så, bara förbli hyfsat sund och hälsosam. Må bra helt enkelt. Jag rör på mig 6 dagar i veckan oftast, i form av promenader, zumba och crosstrainer. När jag lever så här i veckorna så tycker jag definitivt att man kan få unna sig lite extra gott när det är helg. Att inte kunna få njuta av lite gott då och då hade gjort allt så himla trist, näe, inget för mig!

Problemet är ju bara att det oftast inte räcker med en påse godis eller lite chips på lördagskvällen, det där behovet av att mysa till det och unna sig något gott kommer krypandes redan på fredagen och stannar kvar tills man har gått och lagt sig på söndagskvällen. Helgen är ju lång! Det blir liksom lite för mycket av det goda och det går inte att hejda. Sockersuget finns där hela och dum som man är köper man hem allt man kan komma på att man är sugen på och finns det väl hemma, ja, då är det kört! Vet inte om det har att göra med årstiden också, det är mörkt och ruggigt ute och man kryper upp i soffan så fort man får en chans.

Jag har oftast problemet att jag är sugen på en sak, men när jag väl sitter där med en påse lösgodis så nog tusan blir jag sugen på chips i stället. Det bästa jag vet är såklart saltlakrits i alla former, bara det är salt. Är svag även för även choklad och surt godis, kladdkaka, salt & vinäger- eller lantchips, popcorn och glass med mycket hard topping!

Vissa helger tycker jag det är helt ok med bara lite vin, ostbricka, nötter eller någon chokladmousse/pannacotta gjord på LCHF-recept. Man kanske borde köra varannan helg nyttigt och varannan helg frossa?! Skulle i vilket fall som helst vilja skära ner på frossandet till en dag i veckan, i nödfall två...



2 kommentarer:

  1. Frida...det är exakt samma för mig!!
    Du verkar gilla exakt samma saker också...
    Äsch vad f.......
    Ät bara äät!

    SvaraRadera
  2. Jag blir oxå alltid sugen på något annat än de jag har! Störigt :)

    SvaraRadera