tisdag 29 januari 2013

Motion

Jag tillhör den kategorin som tycker det är kul att motionera och framför allt så mår jag så mycket bättre när jag får göra det. Jag kräver inte så jättemycket, inga maratonpass eller tvåtimmarspass på gymmet eller så, för mig räcker det att jag tränar/rör på mig en halvtimme-timme om dagen.

Det absolut roligaste i motionsväg som jag vet är att rida, den bästa känslan i världen att susa fram på hästryggen! Tyvärr blir det inte så mycket med det längre, som ni nog redan vet, då min älskade lilla häst gick bort förra året. Nästan lika roligt som ridning är någon form av gruppträning; stationsgympa, aerobics, zumba, step. Älskar att svettas ordentligt till hög musik och roliga rörelser. I byn där jag bor finns inte så mycket att välja på när det gäller gruppträning och det tar för mycket tid att köra iväg till Hässleholm eller Kristianstad. Zumba har jag däremot kört ett par terminer här i byn och den är toppen! Styrketräna tycker jag är sådär kul. I början är det kul, men jag tröttnar så lätt. Springa gör jag en del, beroende på årstid, men även här tröttnar jag ibland. Tråkigt att ge sig ut själv i löparspåret och vinterhalvåret vill jag inte ge mig ut när det är mörkt ute. Crosstrainern har funkat som ett alternativ till löpningen vintertid, men just nu gör det för ont för att jag ska kunna utnyttja den. Promenera tycker jag däremot är väldigt behagligt. Man kan anpassa takten och tiden och man kan gå tillsammans med någon eller bara ha musik i lurarna och gå i sin egen lilla värld och fundera.

Just nu känner jag mig en aning begränsad i min motion. Jag skulle vilja röra mig mer än vad jag gör, men tiden räcker inte till och kroppen säger strängt ifrån. Jag är över halva tiden i min graviditet så man är ju inte lika smärt och smidig som man normalt brukar vara. Två gånger i veckan ger jag mig i alla fall iväg och simmar i byns simhall. Så smidigt när man bara har ett par minuters gångväg till simhallen och jag gillar faktiskt att simma. Många tycker det är skittråkigt, men jag har alltid tyckt om det. Det är så skönt att känna sig viktlös och samtidigt som det ger motion är det också avslappnande. På helgerna och ett par gånger i veckan ger jag mig även ut på promenader. Jag känner av det mer och mer i fogar, ligament och rygg så det beror helt och hållet på dagsformen. Ibland räcker det med 20 minuter, ibland blir det en timme. Jag gör helt enkelt så gott jag kan just nu och får anpassa mig till vad kroppen säger. Hoppas på mer träning när bebisen är ute och kroppen återgår till normalt skick.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar