lördag 5 januari 2013

Sugen

Visst är det mysigt att vara gravid på många sätt, men det medföljer ju även några nackdelar. Till exempel så får man inte äta allt man vill eller är sugen på. Kanske är det just förbudet som gör att man känner sig extra sugen på just de saker som man inte får lov att äta.

Som gravid bör man enligt Livsmedelsverket inte äta vissa fisksorter och skaldjur (tungmetaller), mögelostar eller opastöriserade ostar (listeria-bakterie), gravad eller rökt fisk (listeria-bakterie), skivat smörgåspålägg eller kall färdigmat (listeria-bakterie), torkat, kallrökt eller gravat kött (toxoplasma-bakterie), lever (A-vitamin). Du bör även undvika kosttillskott, ginsengprodukter, vitaminer av vissa sorter, naturläkemedel, algprodukter och en hel del läkemedel. Kaffe bör man inte dricka mer än max tre koppar om dagen (1,5 dl per kopp) och te max sex koppar om dagen (2 dl per kopp). Inte heller bör man dricka coladrycker med koffein eller energidrycker. 

Ja, vad säger man, inte det lättaste att hålla reda på och trist är det! Kaffe är liksom ett måste för mig och deras mått räknat, dvs. 1,5 dl tre gånger om dagen är inte mycket! Jag menar, en normal mugg rymmer ju det dubbla nästan, vilket innebär att jag skulle klara mig på en kopp kaffe om dagen. Fisk är en hel djungel att hålla reda på vilka fiskar som är fångade i vilka hav och ändå vill de att man äter fisk tre gånger i veckan. Allt köttpålägg bör man undvika om man inte fryser in det i tre dagar innan man äter det, vilket man ju inte gör. Det innebär att jag kan typ äta ost (pastiröserad givetvis) på mackorna i nio månader. Inte värt att bli sjuk heller, för de flesta läkemedel bör man undvika. 

Givetvis är alkohol i alla former helt uteslutet för en gravid kvinna. Under de två andra graviditeterna har jag inte alls varit sugen på något sånt, men just nu är jag inne i en period då jag är grymt sugen på ett glas vin. Absolut inte för att bli berusad på något sätt, endast för att det är så jäkla gott att sitta och smutta på. När Tobbe slår upp ett glas rödvin och man sitter bredvid och känner doften, så blir man grymt sugen. Inget av de alkoholfria alternativen kommer ens i närheten av ett riktigt glas rödvin. Lite mögelostar och parmaskinka på det och min lycka hade varit mer än gjord! Ni vet sådär när smakerna gifter sig i munnen på en och man bara njuter i fulla drag. Det är väl bara att härda ut, för jag skulle aldrig göra det, men det är väldigt jobbigt att vara så sugen på något som är så förbjudet!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar