fredag 7 januari 2011

Beach 2011

Min största utmaning den här våren kommer att bli "beach 2011". Så, nu är det sagt, nu finns det ingen återvändo, det är nu det gäller, det är nu jag måste börja ta hand om mig själv och min kropp! Inom loppet av tre år har jag levt hyfsat osunt och gått igenom två graviditeter och två förlossningar. Det sliter på kroppen och man känner sig inte direkt i form, snarare som en soffpotatis. Jag känner absolut ingen viktnojja, men jag tycker om att vara i form och känna att jag har ork i kroppen.

Vi har alltid varit noga med att äta sunda middagar, med mat lagad från grunden, så det är inte det som är kruxet. Det är bara så lätt att falla i socker-fällan, vilket är en stor bov i det hela, men jag ska villigt erkänna att det är ju bara så gott med diverse godis, glass o andra onyttigheter, det blir som en drog man inte kan vara utan. Sen har det varit julledighet och vi har varit tillsammans hela familjen, vilket innebär att det är lättare att "dra med" varandra (ni vet: "ska vi inte ta en fika älskling, eller ska vi inte ta lite chips framför tv:n").

Innan dess har jag alltid varit relativt disiplinerad och tränat mycket samt ätit hälsosamt. Det är då jag mår som allra bäst, både fysiskt och psykiskt. För visst får man både ork och energi av att vara nyttig. Så nu är det alltså stopp i familjen Högberg. Jag och Tobbe har kommit överens om att hjälpa varandra och det är så mycket lättare när man är två. Men först och främst måste man ha bestämt sig och det har jag nu. Det är sikte på stranden i sommar och jag vill kunna gå i min bikini utan att känna att jag inte trivs i min kropp.

Jag vet inte hur ni andra lyckas men alla har vi våra olika knep att ta till för att komma i form. Själv har jag ett foto taget för 5 år sen, då vi står på en strand i Mexico, där jag faktiskt är nöjd med min kropp och tycker den ser sund ut och i bra form. Den bilden tar jag fram i mitt huvud så fort jag blir frestad att ge upp och på så vis peppar det mig att jag verkligen vill återfå den kroppen och ha den konditionen som jag hade då. Jag brukar inte sätta in bilder på mig själv så "lättklädd" (haha, det låter nåt!), men för att ni lättare ska förstå vad jag menar så bjuder jag på det denna gången.

Det blir värst de första veckorna, men jag kommer att kämpa och jag vet att jag kommer att lyckas för det har jag bestämt mig för. Det blir promenader med barnvagnen och Jalmars ståbräda alt.snöscooter varje dag och ska även boka in mig på Aqua-jogging i simhallen. Tyvärr finns det inte så mycket aktiviteter här i byn och jag kan säga att jag saknar Friskis och Svettis jättemycket, men sen ska man ju ha tid till det också och det blir lite svårt när man har två små barn hemma. Nåväl, promenader och simhallen är inte helt fel i och för sig, det är alltid en bra början.

Min värsta fiende kommer att heta saltlakrits för det är jag totalt beroende av. Har redan laddat upp skafferiet med andra substitut, såsom morötter och selleri med dippa till, diverse nötter (givetvis naturella), torkade aprikoser och fikon. Tror inte det blir några problem egentligen, förrutom saltlakritsen då. Är man bara inställd på det och tillräckligt envis så SKA det gå!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar