måndag 21 februari 2011

LCHF

Jag har nog aldrig varit någon förespråkare av dieter. Inte heller provat på så många, då jag vet att oftast gör det bara nytta för stunden, man lyckas går ner sina kilon sen går man upp dem igen inom loppet av en månad eller två. Nä, inget för mig. Däremot tror jag absolut att kolhydrater i alla former skall ätas med måtta, det är kolhydraterna som är boven i dramat liksom.

Jag har ju kämpat ett tag nu med att utesluta sockret i min kost. Eller kämpat och kämpat, det har faktiskt inte varit jobbigt alls. Har jag bara bestämt mig, så är det inga problem. Jag och Tobbe bestämde oss för ett tag sen för att prova på att äta enligt Low Carb High Fat, mest för att vi kände att vi fortfarande hade en hel del kolhydrater i vår kost även sen vi uteslutit sockret och för att vi ville få bort det där sötsuget hundra procent. Med handen på hjärtat så har jag även som mål att gå ner till min "matchvikt" (dvs. innan jag blev gravid), inte mer än fyra, fem kilon sådär, men det är just de sista kilona som sitter som berget. Kan säga att det var betydligt lättare än vad jag trodde att använda sig av LCHF och det bästa av allt: man är konstant mätt, mätt, mätt. Inget sötsug alls, puts borta!!

I det stora hela går alltså LCHF ut på utesluta kolhydrater i alla former och i stället öka på fettintaget. Jag tycker inte alls att det har varit svårt än så länge. Saknar inte pasta, ris eller potatis ett dugg. Finns massor med roliga grönsaker som man kan variera i stället som tillbehör till vad man nu än lagar för mat. Bara en skvätt grädde i kaffet håller en mätt hur länge som helst eller en bit brie-ost till mellanmål, alla goda såser med massor med grädde i. Ganska lustigt att så mycket fett man trycker i sig får en att må så bra och dessutom gå ner i vikt.

LCHF är väl en lite tuffare variant av GI kan man säga. Jag kör något mellanting. Till exempel enligt LCHF så ska man inte äta några grönsaker som växer under marken. Där fuskar jag lite, för det hade varit alldeles för trist annars. Men just det här med grädden i allt, får en att hålla sig så mätt så länge och blodsockret håller sig på en jämn nivå, det är kanon tycker jag. Sen är det fest så är det. Jag är inte den som är den, utan kan visst unna mig lite extra när det är lördag, bara det inte går till överdrift. Jag tror också att lär man sig att ändra sina matvanor och leva lite efter måttot att hålla kolhydraterna borta i största mån, så kan man också hålla sin vikt och hälsa på en sund, hälsosam och jämn nivå, inget jojo-bantande, för det är jag inte alls intresserad av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar