måndag 14 februari 2011

Zumba

Äntligen. äntligen, äntligen!! Som jag har saknat att träna. Visste inte att jag saknat det så mycket, men shit vilken underbar känsla det är när man är klar och kommer ut från passet, trött, pionröd i nyllet och dryper av svett. En lugn, behaglig och glad känsla, sååå skönt! Jag älskar att träna!

Jag är en sån person som verkligen gillar att träna, träna med andra i grupp till hög musik och ta ut mig till max. Att träna i grupp peppar mig och har man dessutom en bra tränare som skriker lite på en, så är det ännu bättre. Innan tränade jag cirka fyra pass i veckan när vi bodde i Kristianstad. Kunde bli allt från pump, box, vanligt medelpass, intensivpass, danspass, styrketräning eller stationsgympa. Detta på Friskis och Svettis. Sen flyttade vi ut på landet och jag gjorde faktiskt ett tappert försök att köra in till stan för att träna, men det tog för mycket av ens tid att ligga och köra. De tre senaste åren har jag då fått mina två älskade små prinsar och inte hunnit med att träna över huvud taget. När Jalmar var liten blev det i och för sig många långa promenader med barnvagnen, men det blir genast lite knepigare när man har två barn. Sen har utbudet inte varit alltför stort här runtomkring. Tränade box i Vinslöv en termin innan jag blev gravid med Arvid, men sen har det alltså varit dåligt med träning för min del.

Jag har velat prova på Zumba länge nu, det ser så himla roligt ut, och i lördags blev det äntligen dags. Så himla kul det var! Ganska svårt var det och man kände sig väldigt stel och ringrostig. Eller själva stegen var inte så svåra, men att "släppa loss" var svårt för min stela mamma-kropp. Mycket rullande på höfter, rumpskakningar och latino-dans, men så himla kul det var! Musiken är så medryckande, som tagen från karnevalen i Rio de Janeiro. Ska aldrig mer skratta åt stela kändisar som dansar latino-danser i "Let´s dance" haha. Känner att detta kommer att vara bra träning för mina höfter det här, som inte är vad de ska efter två graviditeter och förlossningar. Likaså att få en stund över för bara mig själv, ingen annan, bara jag, jag, jag. Hämta andan och få lite ny energi så jag kan vara en bra mamma. Tack kära svärmor för att du kollade upp detta så vi kunde prova! Har även anmält mig till ett dans/gympa-pass som kommer att äga rum i Sösdala en kväll i veckan. Hoppas på att det kommer att bli lika kul.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar