fredag 1 juli 2011

Konserter

Musik och konserter har alltid legat mig varmt om hjärtat. Stämningen som infinner sig på en schysst konsert där alla har kommit dit av samma orsak och står och diggar ikapp är obeskrivlig. Visst är det super med musik i lurarna, datorn eller när man kör bil, men det är något speciellt med ett riktigt liveframträdande! Musiken, stämningen och känslan går liksom ända in i benmärgen på en och man har en sån skön känsla av välbehag efteråt.

Min allra första stora konsert som jag var på var i Köpenhamn med två kompisar och en storebrorsa (vi fick ju såklart inte åka själva), vi kan väl ha gått i sjunde klass eller nåt. Då såg vi i alla fall Marky Mark And The Funky Bunch, alltså Mark Wahlberg på den tiden då han höll på med musik. Hur häftigt som helst tyckte vi då, haha, och än idag kan jag väl tycka att det är lite småcoolt att ha sett just honom. Efter denna första konsert så har det blivit några till genom åren. Glömmer aldrig känslan när 50 000 pers hoppade i kapp och sjöng med till REM på Roskildefestivalen, det var så att marken gungade under oss. Likaså Metallica, även där på Roskilde, väldigt mäktigt. Andra schyssta konserter som jag varit på är Marilyn Manson (tro det eller ej, men coolt var det), Suede, Pulp, Beastie Boys, Kraftwerk, Di Leva, Manic Street Preachers, Placebo, Bob Hund, Blur mfl.

De två allra bästa konserterna som jag varit på var på Ullevi i Göteborg då jag och bästaste Camilla såg Robbie Williams och sen med Tobbe (och Jalmar i magen) på hovet i Stockholm då vi såg James Blunt. Robbie bjöd på en helt otrolig show som jag aldrig kommer att glömma och James Blunt satt vi fyra rader ifrån och det var verkligen magiskt.

Jag skulle lätt kunna tänka mig att se James Blunt igen, då jag är väldigt svag för hans musik. Sen skulle jag gärna vilja se Jamie Cullum som jag också gillar väldigt mycket. Han spelar på Dalhalla i sommar, men det är ju en bra bit upp dit och biljetterna är redan slut. Andra artister som jag skulle kunna tänka mig att se är Maroon Five, Michael Bublé, U2, Coldplay, Robyn, Foo Fighters..ahh, kommer inte på fler just nu, men det är säkert många fler. Någon konsert som jag aldrig kommer att kunna gå på tyvärr, är Nirvanas. Det hade varit pricken över i det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar