tisdag 26 juli 2011

Memira

Det här har jag väntat på länge, länge och nu har jag äntligen fått klartecken! Jag ska äntligen bli av med mitt synfel och göra en ögonlaseroperation, bye bye linser och glasögon! Tänk, vad man kan känna sig handikappad när man inte kan se ordentligt. Och hur mycket pengar spenderar man inte genom åren på synundersökningar, månadslinser och brillor?! Det är ju nästan en förmögenhet!

Jag tror det var på högstadiet någon gång som min syn började förändras. Jag märkte det när jag fick anstränga ögonen och kisa när jag skulle läsa texten på tv:n och på tavlan i skolan. På den tiden var det inte så jättecoolt att ha glasögon, så jag drog ut på det, men till sist blev det ett par brillor som jag bara använde när det var absolut nödvändigt. På gymnasiet blev synen ännu sämre och det var en ny värld som öppnade sig när jag fick mina första linser, fantastiskt! Sedan dess har jag alltid använt mig mestadels av just linser, då jag inte alls trivs i glasögon. Tycker mest de är i vägen, blir smutsiga, immar och irriterande när det snöar eller regnar ute. Däremot tycker jag att det är supersnyggt med glasögon nu för tiden och kan tycka att andra är hur coola som helst i det. Min käre man Tobbe te x passar hur bra som helst i glasögon, men förra året valde han att göra en ögonlaseroperation och blev jättenöjd med resultatet.

Eftersom jag både har varit gravid och ammat de senaste åren så har jag inte kunnat göra denna laseroperation tidigare. Tydligen så kan detta påverka synen och man vill därför vänta minst ett halvår efter graviditet/slutat amma. Så nu i sommar fick jag äntligen tummarna loss och bokade tid hos Memira i Kristianstad. Jag var på första besöket igår, då man gör en massa synundersökningar och mätningar för att se om man kan genomföra en operation. Tydligen är det inte alla som kan, det beror på vad för typ av synfel man har och hur tjock hornhinnan är. Jag blev i alla fall godkänd och datumet för operation är satt den 16 augusti. Ser verkligen fram emot att bli av med detta handikapp, tänk att aldrig mer behöva besväras av jobbiga glasögon eller bökiga linser!! Visst kostar det en del, men om man räknar ut hur mycket pengar man slängt på sitt synfel redan så är det ingenting i jämförelse. Det är värt varenda krona tycker jag!

Är ni nyfikna så gå in på www.memira.se och kolla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar