tisdag 12 juli 2011

Vikt

Vad är det med oss människor och viktnojja?! Eller ska jag kanske skriva tjejer, jag upplever i alla fall det som att det är mest oss det gäller, denna hysteri kring vågen. Vad sjutton håller vi på med egentligen?! Väger oss vareviga dag och klagar alltid över att man måste gå ner ett par kilo till innan man är nöjd, eller gnäller varje år när det börjar närma sig sommar för att man inte hunnit gå ner tillräckligt inför beachen. Jag ska motvilligt erkänna att jag är en av dem.

Överallt läser man "så går du ner fem kilo på tre veckor" eller "snabbaste metoden att gå ner i vikt". Tv:n överröser en med bantingsprogram, smala mattips och kändisar svälter sig själva för att bli så snygga som möjligt (tror de i alla fall). Vem fasiken har bestämt att man måste gå ner i vikt?? Och vem fan har bestämt att si och så mycket ska/bör man väga för att må bra?! Vad är egentligen normalt? Hur mycket ska man väga? Vem vet hur jag mår bara genom att veta min vikt? Varför kan vi aldrig bara vara nöjda med våra kroppar som de är?????

Har funderat mycket kring detta känsliga ämne och är så trött på alla som gnäller! Nu pratar jag inte om sjukligt överviktiga personer, för det är ett helt annat ämne, utan vi lagom, normalstora människor som ofta gnäller över att vi måste gå ner de fem sista eller kan grabba tag i en fettvalk på magen och tycker att den måste bort. Felet med oss sitter i hjärnan och ingen annan stans! För mycket påverkan av media och dagens ideal. Vad är det som säger att jag blir lyckligare när jag gått ner ett par kilo, vad är det som säger att jag mår bättre av det? Vad är det som säger att jag ska gå ner över huvud taget förresten? Som om hela mitt liv skulle kretsa kring det, nä, bullshit säger jag! Det finns så många andra faktorer i ens liv som påverkar ens välmående. Däremot är det såklart viktigt för ens välbefinnande att motionera (med måtta) och inte äta alltför mycket skräpmat.

Nä, hörni, vi måste lära oss att gilla våra kroppar precis som de är, två kilo upp eller ner på vågen, vad spelar det för roll om kläderna fortfarande passar som de ska och man mår bra i övrigt! Livet är för kort för att jämföra sig med andra. Var stolt över att du är unik, släng ut vågen och njut av livet medans du kan!


3 kommentarer:

  1. Skit bra skrivit!!! Allt é rätt!
    Vägen är "bara" en siffra, se hur man ser ut i spegeln istället! :)

    SvaraRadera
  2. så då slänger jag ut vågfan.. äntligen..
    o ful va den också...

    SvaraRadera