tisdag 1 december 2009

Barnböcker

Jalmar är för tillfället inne i en titta-i-böcker-period. Han älskar att sitta i knäet på en vuxen och titta i böcker, tror han skulle kunna göra det i timmar om han kunde. Spelar inte så stor roll vem den vuxne är egentligen, bara personen i fråga engagerar sig och lever sig in i böckerna. En trygg famn helt enkelt som han kan dela sina bok-upplevelser med. Vi har läst böcker för Jalmar sen han var några månader gammal bara och han har alltid älskat det. Vi läser alltid en bok innan läggdags och numera blir det ju en massa böcker på dagtid också.

Eftersom det är jag som är hemma med Jalmar mestadels av tiden så blir det också jag som delar dessa bokstunder med honom. Dessa stunder är underbara ur myssynpunkt, finns inget bättre än att gosa tätt intill varandra i soffan. Sen har Jalmar sina favoritböcker och ur den synvinkeln så är det inte lika kul när man läst samma böcker ungefär 23 gånger på raken och i princip rabblar dem i sömnen! Han verkar aldrig tröttna kan jag säga! Hans absoluta favoritbok fick han när han döptes och den har gått varm sen dess. Den heter "100 fantastiska djur" och är en tjock bilderbok med fantastiska djurbilder på olika djur i de olika världsdelarna. Kan svära på att jag kan vad vartenda djur heter i den boken alltså
, även de med knepiga namn och i vilken ordning de kommer och i vilken världsdel de tillhör! Jalmar har också lärt sig vissa djur och kan säga både apa och panda, som är hans favoriter. Jaja, huvudsaken att Jalmar gillar den, så är jag glad.Det gläder mitt mammahjärta att han är intresserad av både böcker och djur!Jag tycker det är superkul att läsa barnböcker annars och gillar att leva mig in i böckerna. Man kan få den tråkigaste barnboken att bli spännande bara genom att använda rösten. En underbar barnboksförfattare i mitt tycke är Pija Lindenbaum, som bland annat har skrivit "Gittan och älgbrorsorna", "Gittan och fårskallarna" och "Gittan och gråvargarna". Älskar illustrationen i dem och den ironiska vuxenhumorn som ligger gömd där. Även de lite större barnen gillar dem även om man tolkar dem på olika vis som vuxen och barn. Jag har samlat ihop alla hennes böcker i alla fall, så vill ni låna dem vet ni vart de finns.

1 kommentar:

  1. Det låter mysigt med era läsestunder!! Håller med dig om Pija Lindenbaum...Vad jag har skrattat när jag läst de böckerna!! Kul med sådana böcker. Tyra var heelt insnöad på Totte bakar ett tag. Jag tror vi läste den 3-4 gånger om dagen i ett halvår. Helt sjukt. Nu har det ändrats till Elis blir sjuk, så den har vi läst enbart i ett par månader...så man får inte klaga;-) Ha de goot, o pussa Jalmar från mig!!
    Kram Linda

    SvaraRadera