söndag 29 november 2009

Adventsmys

Äntligen första advent! Är det något som är positivt med denna halvan av året så är det väl ändå julen och därmed också advent. Tycker det är så mysigt med alla fina ljusstakar och stjärnor som lyser upp i husen i vintermörkret. Så stämningsfullt och man blir glad i den annars så trista, mörka, kalla årstiden.

Idag har jag bakat lussekatter enligt tradition. Är inte så duktig på att baka, eller kanske ska säga att det händer inte så ofta. Vi äter inte precis kakor här hemma så det är liksom ingen mening med det, blir bara liggandes i frysen typ ett halvår innan det kastas. Fast jag kan tycka att det är ganska kul om resultatet blir bra och det blev det i dag. En aningens stora kanske, men vad gör det, då slipper man ju ta två gånger. De blev hur som helst uppskattade av både Tobbe, Jalmar och mig själv. Tänkte ge oss på pepparkaksbak nästa helg och då ska Jalmar också få vara med, få se hur det går.

Tänt det första ljuset i adventsljusstaken har vi också gjort idag, vilket Jalmar tyckte var superspännande. Han skulle helst velat röra vid den förtrollande lågan, men där sa vi bestämt nej. Tyvärr insåg jag att den enda cd-skivan vi hade med jullåtar på antagligen har blivit kastad eller bortglömd någonstans, så det fick bli lite jullåtar på pianot i stället. Min absoluta favoritjullåt är Tänd Ett Ljus, så fantastisk! Sen har vi även spökat ut Jalmar i tomteutstyrsel och tagit det traditionella julkortet som vi tänkte ge som julkort detta året, blev hur bra som helst. Finns så många bra sidor på nätet som skräddarsyr det julkort man vill ha, perfekt tycker jag.


Ikväll blir det ännu lite mer lussekatter och glögg såklart. Vi tjuvstartade på glöggen redan igår och det är verkligen julsmak med råge det. Det enda som gör att man inte riktigt får den där speciella julkänslan är det milda vädret, känns inte som advent om man tittar ut genom fönstret precis. Vi får väl hoppas på en något (obs, bara något!) kallare jul och kanske till och med lite, lite snö....


Kolla in Triads video till Tänd Ett Ljus, haha! Låten är underbar, men videon..njaee...

1 kommentar:

  1. Frida, nu måste jag protestera... eller i alla fall be dig lyssna på min favoritjullåt, och sen ge ditt utlåtande om den är bättre än "Tänd ett ljus"... :)
    "Fairytale of New York" m Shane McGowan & the Pogues och Kirsty McColl...
    Jag får rysningar varje gång jag hör den, och jag gillar den så pass mycket att jag t.o.m kan få en längtan att lyssna på den mitt i sommaren!
    Här är en länk till youtube så du kan lyssna snabbt och lätt :)

    http://www.youtube.com/watch?v=oWv6CQUOu9I&feature=related

    Kram!

    :)

    SvaraRadera