onsdag 4 november 2009

Katt som älskar möss

Jo, det gör väl de flesta katter, men jag tror vår ena katt Cayenne är extrem. Hon är helt besatt av att spana, fånga, leka med och äta möss. Ser man henne ute så sitter hon antingen och lurar på någon mus-stackare eller så har hon fångat en som hon leker med och kastar upp i luften för att sedan knapra upp. Fattar inte hur hon får i sig en mus så snabbt, det tar typ 5 sekunder så har hon svalt en hel mus.

Det verkar i alla fall som om vi har väldigt gott om möss här ute på landet, för Cayenne hittar säkert ett tiotal varje dag. Vår andra katt, Chilli, har jag aldrig någonsin sett med en mus, verkar inte alls vara hennes grej. Hur bra som helst med en katt som tar möss tänker ni säkert.Visst, säger jag, så länge hon inte tar IN dem!! Cayenne har nämligen en förkärlek till att ta in dem då och då och stolt visa upp för matte. Ja, vad sjutton gör man?! Man kan ju inte precis straffa henne, hon vill ju bara visa upp sin lilla trofé och att hon varit duktig. Vi har kattlucka i den ena ytterdörren, så de kan ta sig ut och in när de vill, annars hade man ju kunnat neka henne att komma in när man såg att hon var i antågande med ett litet grått bylte i sina käftar.

Det värsta är bara att mössen inte alltid är döda när hon kommer in med dem. Ibland kan de vara helt levandes och springa omkring där inne, men det värsta är ändå när de är halvt döda och ligger och skriker i ren dödsångest och Cayenne bara sitter där och myser och väntar på att lägga in sista stöten. Tobbe har fått slå ihjäl ett x antal som hon har burit in, men oftast vill hon själv stå för den delen. Ja, naturen är allt bra grym ibland!


En gång när jag kom hem så var där fågelfjädrar i hela huset och det låg en död fågel på golvet. Ingen liten gråsparv eller så, nejdå, en stor koltrast tror jag det var. Inget kul alls. Det absolut äckligaste var ändå härom veckan. Ni som är äckelmagade (Mia, du är en av dem), sluta läsa NU! Jag och Jalmar skulle slå oss ner vid köksbordet för att äta en god, mysig frukost tillsammans. Vad ligger då mitt på bordet, jo, en stor uppkräkt mus! Fy fasiken vad vidrigt alltså! Jag är inte alls äckelmagad av mig, men det här var verkligen ett undantag! Kan säga att det blev ingen frukost för min del den morgonen utan snarare en timmes sanering av köksbordet. Jag älskar mina katter, det gör jag och de får gärna ta hur många möss de vill. Bara bra med ett musfritt hus, men bara de håller sig UTE!!!!!

3 kommentarer:

  1. Jag forts läsa! FY FÖR!!! Uh! Tur inte jag va där :)

    SvaraRadera
  2. Som tur väl är har vi ingen kattlucka för våra katter är också duktiga på att fånga djur. Vi brukar hitta rester vid dörrarna. Som du säger så är det precis som om dom vill visa upp sin fångst. Ofta är det åkermöss, råttor någon gång, mullvadar har vi sett och fåglar av olika slag. Zlatan fick tag på en gök en gång men Jocke lyckades rädda den efter att han hört dess skrik i trädgården. Vi satte den i kattburen och ringde till nån fågelhjälpare av nåt slag som kom och hämtade den! Tror den klarade sig.

    SvaraRadera
  3. Hej Frida!!
    Jag kommer ihåg alla hisorier du berättade när vi jobbade ihop om katten som asade in möss. Blodiga möss, levande möss, döda möss osv...Jag förstår att du tycker att det är äckligt.. Öörk..
    Vi har precis skaffat en lite mysig busig kattunge som än så länge bara är inomhus. Hoppas att vi slipper halvuppätna möss när hon börjar vara mer ute...
    Ha d gott!!
    Kram Linda

    SvaraRadera