tisdag 24 november 2009

Världens bästa låt

För ett tag sen på "Idol" hade man som tema att deltagarna skulle sjunga, i deras tycke, "världens bästa låt". Ganska kul tema tycker jag. Genast börjar man grubbla över vilken låt man själv tycker är världens bästa. Jag och Tobbe började diskutera det och för min egen del så var inte valet alls svårt. Tobbe däremot vägde lite olika låtar, bland annat Nothing Else Matters av Metallica, November Rain av Guns n´Roses och ett par låtar av Johnny Cash. Han kunde hur som helst inte bestämma sig.

Den absolut bästa låten genom tiderna är för min del Everybody Hurts av REM. Shit, vad jag älskar den låten! Den går rakt in i hjärtat och jag tröttnar aldrig! Väldigt sorglig, men en underbar text som får den deppigaste att kämpa vidare och dessutom är musikvideon fantastiskt bra också. Hade äran att se REM live på Roskildefestivalen för några år sen och det var verkligen magiskt när 50.000 pers sjöng med i refrängen till den här låten!


Nu är jag så klart nyfiken på vilken din "världens bästa låt" är? Lämna gärna en kommentar nedan!

"Everybody Hurts"
When the day is long and the night, the night is yours alone,
When you're sure you've had enough of this life, well hang on.
Don't let yourself go, everybody cries and everybody hurts sometimes.

Sometimes everything is wrong. Now it's time to sing along.
When your day is night alone, (hold on, hold on)
If you feel like letting go, (hold on)
When you think you've had too much of this life, well hang on.

Everybody hurts. Take comfort in your friends.
Everybody hurts. Don't throw your hand. Oh, no. Don't throw your hand.
If you feel like you're alone, no, no, no, you are not alone

If you're on your own in this life, the days and nights are long,
When you think you've had too much of this life to hang on.

Well, everybody hurts sometimes,
Everybody cries. And everybody hurts sometimes.
And everybody hurts sometimes. So, hold on, hold on.
Hold on, hold on. Hold on, hold on. Hold on, hold on. (repeat & fade)
(Everybody hurts. You are not alone.)



5 kommentarer:

  1. Ja du... det avsnittet av Idol fick igång mig på alla cylindrar... Världens bästa låt för mig är en som fyller upp mig, får mig att vilja skrika och som får mig att börja gråta utav ren skär lycka...
    Jag började göra en sån här lista, och tänkte sen kanske komponera ihop en liten skiva med alla de här... Här är min alternativ:
    Hallelujah m Jeff Buckley - intensitet och förtvivlan så armhåren reser sig...
    The Show must go on m Queen - Underbar!
    Turn your lights down low m Bob M - Skön, mysig, lycka
    Creep m Radiohead - ja, va ska man säga...älskar viskningarna i början och vrålet i slutet
    Life on Mars m Bowie - Älskar hans röst, älskar hans texter, älskar Bowie!
    Everybody Hurts... håller fullständigt med dig!
    Will you be there m Michael J - talet i slutet! Får rysningar...
    Fan Fan Fan m Thåström - fick en nästintill religiös uppenbarelse när jag såg honom på festivalen i somras... och just denna... fan...
    Babylon m David Gray - Påminner mig om så mkt gott, så mkt värme, kärlek och även sorg...
    Wish you were here m Pink Floyd - Kan inte lyssna en enda gång på denna utan att fälla en tår...
    Where did you sleep last night m Nirvana - Intensiv så det bara stänker om det! Har för mig att jag hört originalet en gång, men den var inte bra...

    Och så den allra bästa...

    LIFE IN TECHNICOLOR II m Coldplay - Jag har lärt mig mer och mer att uppskatta detta oerhört melankoliska band, och just denna låten har jag väldigt många positiva minnen till... från en tid då resten av mitt liv formades kan man säga... Första gången jag hörde den såg jag allt framför mig, lika självklart som ett amen i kyrkan...
    Så här skrev jag på min blogg i februari...
    "När jag hörde denna låten första gången så hade jag precis beställt resan till Rom. Jag såg framför mig, drömde, om allt jag skulle se där och hörde låten hela tiden i bakgrunden. Jag ser framför mig, drömmer, att jag står bland ruinerna på Palatinen, tittar ut över Circus Maximus och hör "I can hear rain coming, Like a serenade of sound...". Jag går på gatorna i Rom och nynnar på "Time came a creeping, Oh and time’s a loaded gun, Every road is a ray of light...It goes on,Time only can lead you on, still it’s such a beautiful night...".
    Jag ser framför mig att jag står uppe på Gianicolo och ser ut över staden i mitt hjärta och hör "Gravity release me, and don´t ever hold me down, now my feet won´t touch the ground"... Åh gud va jag vill vara där nu...
    Musiken kan stänga in mig totalt, och få mig att känna mig instängd, och rastlös framför allt. Men samtidigt få mig att må så jävla bra!" (Vill du läsa resten av mitt filosoferande om musik så kolla under februari på bloggen. 13 februari - mi dio)

    Oj, ja jag skulle kunna prata i all oändlighet om detta, mitt andra favoritämne :)... Men vi får väl ta det över ett par kannor kaffe nån gång min vän...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Förresten...
    http://www.youtube.com/watch?v=GbdrKyKj0DQ

    Ganska kul video oxå! :)

    SvaraRadera
  3. "Världens bästa låt är inte en låt, det är ett begrepp. Det handlar om låtar som för stunden är det enda man någonsin vill lyssna på, det handlar om hyllningar helt utan distans. Om låtar som får en att vilja ringa upp alla i telefonboken och sjunga i luren, musik som får oss att utbrista att DET HÄR MÅSTE JU HELT ENKELT VARA VÄRLDENS BÄSTA LÅT!"

    Hittade denna förklaringen på en blogg, och jag håller med! För stunden vill jag bara lyssna på Rascal Flatts - Bless the broken road och Melissa Horn - Jag kan inte skilja på :)

    SvaraRadera
  4. Frida, jag kom på en till...
    Johnny Cash version av Hurt!!!

    Kommer säkert på fler... :)

    SvaraRadera
  5. Sara, vad glad jag blir när jag läser ditt inlägg=)! Håller med om att Radioheads "Creep" är riktigt grym, likaså "Life of Mars".. Nirvanas "Where did you sleep last night" är oxå bra, men jag gillar ju "The man who sold the world" (dock inte när Bowie sjunger den..)Coldplay har oxå sina godingar, "Fix you" e underbar..Min näst bästa låt måste vara "We belong together" med Gavin Degraw från Tristan o Isolde soundtracket för den spelade jag på Jalmars förlossning o får mig alltid att minnas det=).

    SvaraRadera