onsdag 11 november 2009

Sösdala simhall

Idag har jag varit med Jalmar och hans farmor Gunilla i simhallen i Sösdala. Jalmar älskar ju att bada och vi brukar åka till Tivolibadet i Kristianstad med honom. Det blir lite planering och farande när man ska iväg sådär, men Sösdala är vi ändå i titt som tätt så det är perfekt att de har simhall även där. Sen är det dessutom så mycket billigare, 35 kr för vuxen, gentemot Tivolibadets 60 kr/vuxen (80 kr om man ska ha tillgång till varmvattenbassängen). Tivolibadet är visserligen större och mer att göra, men för Jalmars del så räcker det bara med lite vatten sen är han hur nöjd som helst.

Idag hade vi dessutom hela simhallen för oss själva, ingen hög ljudvolym här inte, som det annars lätt kan bli i simhallar med mycket folk i. Farmor Gunilla och Jalmar plaskade och busade i lilla bassängen, medans jag satt och tittade på med ett leende på läpparna.


Har många minnen från denna lilla simhall. Här lärde jag mig att simma när jag var 5-6 år gammal, mamma och pappa turades om att gå dit med mig på "Plask och Sim". På sommarloven gick jag och några kompisar på sommarsimskola, vi åkte buss dit varje dag. Jag älskade verkligen allt vad vatten och simma hette, så det blev att jag började simträna på riktigt där. Det blev en hel del 25-metrar genom åren och en del tävlingar också. När jag tränade som mest så tränade jag 4 dagar i veckan och tävlade varje helg. Blev även vald till lucia i klubben ett år och fick åka båt med levande ljus i håret inför en fullsatt simhall. Kan fortfarande minnas hur nervös lilla blyga Frida var.


När jag började högstadiet så började jag så smått tröttna på simningen. Eller rättare sagt, det kom en massa andra saker in i bilden: min häst, kompisar, läxor, pojkar. Jag tror jag slutade simma helt när jag gick i åttan. Fast jag släppte aldrig riktigt taget om den kära lilla simhallen, utan blev i stället tränare, först för "Plask och Sim" och senare även för de riktiga simträningsgrupperna. Det var jättekul att få följa hur barnen utvecklades och också följa med på tävlingar runt om i Skåne. Jag höll på med detta några år, men slutade när jag och Tobbe flyttade till Kristianstad.


Det roliga är att idag ser simhallen precis ut som jag minns den, inte alls mycket som var ändrat och som sagt, väcker många minnen från barndomen. Kan sakna att simma, borde gå och göra det oftare faktiskt. Tycker det är så himla skönt och avkopplande och man blir inte ens svettig. Sen är det aldrig fel med en skön bastu efteråt. Så tack kära svärmor för den mysiga turen idag till Sösdala simhall. Kan säga att Jalmar sover väldigt gott efter det härliga badet.

1 kommentar:

  1. Ja, herrejisses! Det ser precis likadant ut som det alltid gjort!
    Mycket kul man haft här...och en del frustration oxå när man var tränare :)

    SvaraRadera