tisdag 3 november 2009

Jullängtan

Jo, jag vet att det bara är början på November, men jag kan ändå inte låta bli att dras med lite smått av affärernas tidiga försäljning av julgrejer och all smygreklam om att julen snart är här. Till helgen är det ju faktiskt bara tre veckor kvar till första advent. Jag älskar verkligen julen. Ett ljus i de annars så kalla, mörka vintermånaderna. Hade vi inte haft julen så vet i tusan hur jag hade klarat av vintern. Hade antagligen fått fly till ett varmare land. Avskyr kyla, rusk och mörker, ser faktiskt inget positivt med vintern alls.

Hela December månad är så mysig. Tänk när det är dags att börja ställa fram ljusstakar och pynta.
Blir så stämningsfullt med alla ljus i fönsterna och julmusiken på högsta volym. Hitta på roliga julklappar att slå in, baka julgodis, lussekatter och pepparkakor, klä julgranen, dricka glögg och käka pepparkakor och clementiner, umgås med nära och kära. Eller varför inte ta en tur till Tivoli i Köpenhamn och gå på julmarknaden, fantastiskt fint med all julbelysning och allt pynt. Ja, nog har den där julstämningskänslan kommit krypandes på mig allt. Nu gäller det väl bara att hålla ut tre veckor till, sen kan man äntligen ställa fram ljusstakarna och slå sig ned med en stor kopp glögg i soffan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar