lördag 14 november 2009

Influensa A(H1N1)

Ja, eller svininfluensan säger de flesta kanske. Jag har väl, precis som de allra flesta, till en början med tagit denna hysteri med en nypa salt. Helt otroligt vad media kan förstora upp allt. Hade till en början ingen aning om att det fanns något som hette svininfluensa över huvud taget, förrän min pappa frågade om jag hade hört talats om det. Influensa, vaddå? Ja, så mycket hänger jag med i nyheterna!

Efter det började jag av ren nyfikenhet kolla på tv:n och läsa lite om den här pandemin, men det var absolut inget som skrämde mig. Tänkte att det var ju samma hysteri kring fågelinfluensan för några år sedan så det är väl samma sak nu då. Ingen större skada skedd och man tillhör ju inte någon riskgrupp. Nu verkar det ändå som att svininfluensan är rätt så elak av sig och kryper närmre och närmre inpå oss och man hör nästan varje dag om skolor som blivit utslagna, barn och vuxna som smittats, hur fort den verkligen sprids, folk som dör osv. Usch, jag börjar faktiskt tycka att det känns lite obehagligt och har blivit extra noga med att tvätta händerna efter man varit och handlat, tränat och liknande. Kanske är man bara nojig av sig på grund av allt man hört, men jag tänker ju givetvis på Jalmar och ingenting får hända honom, så är det bara!

Sen var det det här med vaccin eller inte. Till en början var jag helt säker på att inte vaccinera mig. Vid närmare eftertanke känner jag att jag vill göra allt för att skydda Jalmar. Jag är inte rädd för att få den där influensan, men jag är livrädd att jag skulle kunna smitta honom om jag får det, skulle aldrig förlåta mig själv. Dessutom ska jag börja jobba i Januari och eftersom jag varit ifrån dagis så länge så kommer jag säkerligen att dra på mig både det ena och det andra. Absolut inte alls tvunget att det skulle behöva vara svininfluensan, men risken finns ju alltid och kan man undvika det genom en enkel vaccination, så varför inte?! Det enda jag är skeptisk mot är att det inte har forskats så mycket i det här vaccinet, så vem vet vad som händer om 10 år när de kanske kommer på att det ger någon drastisk bieffekt? Inte vet jag, men jag har i alla fall bestämt mig för att ta den där sprutan.

Sen är det nytt att även små barn från sex månader och uppåt bör vaccinera sig. Ja, vad säger man som förälder? Ett jäkligt svårt beslut tycker jag. Vill inte utsätta Jalmar för några hemska biverkningar men vill heller inte att han ska få influensan. Vi får väl se hur vi gör. Har diskuterat det fram och tillbaka här och kan väl säga att det lutar åt vaccination även för Jalmars del. Det blir inte förrän om ett par veckor i vilket fall som helst, så vi har tid till att bestämma oss.

Tobbe tog sin spruta idag. Eftersom jag hade bestämt mig för att göra det så ville han också göra det. Han kom stolt hem och skröt om att det inte gjorde ett dugg ont, men nu ikväll är han inte lika kaxig kan jag säga, då han fått grymt ont i armen och känner sig allmänt dåsig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar