torsdag 19 november 2009

Storm=strömavbrott

Japp, så kul har vi det ute på landet så här års med alla trevliga höst/vinter-stormar. Ska väl egentligen inte klaga för vi har ju själva valt att bosätta oss utanför civilisationen, men det är fakstiskt inget vidare kul när det blåser utanför så man tror att huset ska flyga iväg vilken sekund som helst!!

Hade, uppdaterad som jag är nuförtiden, varken hört eller sett att någon storm skulle vara på väg in över Skåne igår. Jag och Jalmar hade en vanlig mys-morgon hemma, sen körde vi hem till mina föräldrar en stund på förmiddagen och besökte även Pepsi, min häst. Pappa nämnde att det nog skulle dra ihop sig till lite stormbyar och mycke riktigt, när Jalmar hade vilat sin middagsvila började det dra ordentligt i knutarna. Vi kollade nyheterna och de gick ut med klass två varning och att det skulle bli en rejäl storm som kom framåt kvällen. Jaha, kul, verkligen kul när man är själv hemma med Jalmar mitt ute på landet i mörkaste skogen (Tobbe jobbade igår och kom inte hem förrän idag) med träd som trillar runtomkring en och strömavbrott dessutom. Strömavbrott innebär för oss här ute på landet bäckmörkt, iskallt i huset och ingen möjlighet at laga mat. Det gick väl an när det bara var jag och Tobbe, men nu när man har Jalmar så vill man ju inte utsätta han för detta. Och vem sjutton vet när strömmen kommer tillbaka? Vi är väl inte precis förstahandsprioriterade här ute.

Nä, det fick bli som så att jag och mamma körde hem en sväng på eftermiddagen till Röe, medans pappa passade Jalmar, och hämtade Jalmars resesäng, lite kläder mm. sen begav vi oss hem till mina föräldrar igen och sov över där inatt. De bor visserligen också ute på landet, men det är så mycket bättre och tryggare att vara hos dem än att sitta själv en sådan kväll/natt. Som tur var gick bara strömmen hos dem en kortare stund på kvällen, så vi kunde lugnt mysa i soffan framför Bonde söker fru och Jalmar sussade så sött i sin resesäng. Det blåste dock på rejält och jag fick inte så mycket blund i ögonen inatt, men ändå skönt att vakna upp i ett varmt hus med frukost och allt.

Som tur var så gjorde vi helt rätt i att fly fältet, för här hemma hade det tydligen varit ett rejält strömavbrott från i går tills idag vid middagstid. En hel del träd hade blåst ned på vägen hit, men annars verkar det inte skett någon större skada här. Nu har vi i alla fall äntligen fått upp lite värme igen i huset och borta är absolut bra, men det är ändå skönast att sova hemma hela lilla familjen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar