måndag 23 november 2009

Sovmorgon

I dag har jag haft min första riktiga sovmorgon sen Jalmar föddes. Kunde knappt tro det när jag och Jalmar vaknade idag, så var det för första gången på väldigt länge ljust ute och när jag kollade på klockan så visade den 08.30! Fatta, 08.30!! För mig är det rena drömmen, som annars alltid går upp vid 05-tiden, då jag har en väldigt morgonpigg liten kille.

Som de flesta av er redan vet så har ju Jalmar aldrig sovit särskilt bra och alltid vaknat i ottan. Sen jag slutade amma honom, så har han dock sovit (med några undantag då han varit förkyld) hela nätterna igenom och det har jag varit väldigt tacksam för. Sen att han vaknar tidigt och dessutom pigg som en liten lärka, det har jag faktiskt vant mig vid och accepterat. Han har helt enkelt fått sova sina timmar som han behöver och vaknar när han sovit klart. Att sen lilla mamma är lite yrvaken och tar lite längre tid för att piggna till, det är en annan femma. Tur att det finns kaffe.


Vi brukar faktiskt ha det ganska mysigt på morgnarna. Titta på Teletubbies vid 06.20 och mysa i soffan sen brukar vi ha långa frukostar tillsammans och bara njuta. I morse så vaknade Jalmar redan 04.15 och kunde inte somna om, utan surade lite och snurrade runder i sängen tills Tobbe gick upp vid 04.45. Då blev han genast klarvaken så han kunde följa med pappa ner. När sen Tobbe skulle köra till jobbet, fick han en flaska välling (tack för välling!) och sen bar han upp Jalmar till sin säng igen. Jalmar surade en stund och snurrade lite runder igen, men somnade faktiskt om, tro det eller ej! Sen vips, så var klockan alltså 08.30 och både mamma och son var utvilade till max!


Vi brukar ju inte ge Jalmar välling mer än på kvällen innan läggdags, men tänkte
att jag ska prova det igen om han vaknar lika tidigt som idag. Jag måste ändå säga att nu när man är van att gå upp tidigt, så kändes det som att halva dagen redan hade gått när man satt och åt frukost vid nio. Jag föredrar nog något där emellan, 07-tiden hade varit bättre för min del tror jag. Vi får väl se om detta var en engångshändelse eller vad.

1 kommentar: