torsdag 18 februari 2010

Barnmorskebesök

Var hos barnmorskan idag. Bara ett "vanligt" besök där de kollade järnvärde, blodtryck, äggvita i urinen och så bebisens hjärtljud. De underbara hjärtljuden som låter som en liten minihäst som galopperar där inne i magen. Det ger en så varm och lugnande känsla och jag kunde inte låta bli att le stort där jag låg med magen i vädret. Allt var i alla fall bra och det känns skönt att lilla pyret där inne mår finfint.

Tyvärr har de dragit ned på barnmorskebesöken så de är inte alls lika många som när jag var gravid med Jalmar. Tycker det är en trygghet att kunna gå dit och bli undersökt , så man vet att allt är som det ska. Man får väl gå på känslan numera antar jag. Det som dock är underbart skönt att slippa är i alla fall att man slipper bli vägd lika ofta som tidigare. Tydligen så lägger man inte ned så stor vikt (haha!) alls vid vägningen längre, utan ser mer på hur den blivande mamman mår över lag. Även om jag vet att jag inte har gått upp alls lika mycket som jag gjorde med Jalmar än, så känns det ändå när man ställer sig på vågen, tror de flesta som varit gravida håller med mig här! Man känner liksom inte igen sin kropp riktigt.


Nästa besök hos barnmorskan kommer att vara "glucos-testet", där de kollar så man inte har eller är på väg att få graviditetsdiabetes. Ser inte alls fram emot detta faktiskt, för man ska dricka en vidrig sörja som är som koncentrerad sockervatten-lösning ungefär och smakar pyton. Sen ska man sitta där rakt upp och ned och glo i två timmar innan man gör ett blodprov. Kan säga att jag mådde så dåligt av den där sockerlösningen förra gången så jag fick åka raka vägen hem och lägga mig i sängen resten av den dagen. Får väl hoppas att det blir lite bättre nästa gång.

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte att det smakade gott!! Fick den värmd när jag väntade Engla, det var en höjdare!!

    SvaraRadera
  2. Ta med dig en halv citron, och ät i klyftor mellan klunkarna... Det var en tjej som gjorde så när jag satt och väntade mina två timmar, och jag var så avundsjuk på henne att hon hade kommit på den geniala ide´n med citronen. Själv pressade jag ner citron i min sörja, men det hjälpte inte så värst mycket!!
    Jag tycker INTE att du ska ha ångest över din vikt...du är ju hur fin som helst i din lilla mage, och UTAN övervikt!!
    Kram Linda

    SvaraRadera