torsdag 4 februari 2010

Craving

När man är gravid kan man ju få så kallade "gravid-cravings". Det innebär att man är sugen på eller har begär efter något speciellt. Oftast beror detta på antingen en hormonell omställning i kroppen, blodsockerfall eller så har kroppen helt enkelt brist på något näringsämne.

Läste lite på ett forum om just gravida kvinnor med cravings och blev väldigt road. Det var allt ifrån doften av bensin, dammet från grusvägar, källarlukt, filmjölk med bacon, syltlök med bearnaisesås, lukta på spritpennor, citron med "hockeypulver" till att sniffa på våta badsvampar, potatis med jord på, cigarettfimpar, halsbrännetabletter, kanelbullar med löksill på och att dricka spadet från inlagd gurka. Finns tydligen många konstiga cravings haha!

När jag väntade Jalmar hade jag ett stort begär efter grapefruktjuice. Till en början pressade jag själv i massor, men övergick sen till Tropicanas grapefruktjuice. Även denna gången har jag samma sug efter just det beska och helst på morgnarna när jag precis har vaknat. Finns inget bättre än att dricka ett stort glas grapefruktjuice, mmm! Gillar även blodapelsiner när de är som surast, supergott! Annars har jag bara mitt vanliga craving-behov efter saltlakrits som jag alltid har, varken mer eller mindre än vanligt. Ja, än så länge är mina behov rätt så snälla, men vem vet, man kanske börjar tugga murbruk eller nåt en vacker dag, det är ju trots allt fyra månader kvar;).

1 kommentar:

  1. Det låter ju som ett hälsosamt craving:-) Däremot kan det bli ganska dyrt i längden...Tropicanajuice är ju inte det billigaste:-)
    Ha d gott!!
    Kram Linda

    SvaraRadera