fredag 9 april 2010

Påkörd katt

Ja...jag antar att det bara har varit en tidsfråga innan detta skulle inträffa. Vår lilla Cayenne blev påkörd av en bil i eftermiddags. Det sägs att en katt har nio liv och jag börjar faktiskt tro på denna teori.

När jag kom hem idag från jobbet mötte Tobbe mig ute på gården och berättade att Cayenne precis hade blivit påkörd av en bil. Det kom in en kvinna och berättade att hon kört på en katt utanför vårt hus, att den bara hade sprungit rakt ut och att hon inte hade hunnit reagera, men att det hade dunsat till i bilen och att hon känt att hon kört på den. Sen hade katten försvunnit in i stengärdet som ligger precis vid väggrenen.

Vi har ju hela tiden varit medvetna om risken med att ha katt när vi bor som vi gör. Visserligen bor vi på landet, men som jag nämnt tidigare så kör de som galningar utanför vårt hus. Sen brukar Cayenne ha sitt revir just vid det där stengärdet och jag har sett henne springa över vägen många gånger och kan säga att hon måste ha haft tur som har klarat sig i snart fyra år! Hur som helst så spelar det ingen roll hur jäkla medveten man än är för när det väl gäller, när det väl händer, så går det inte med ord att beskriva hur fruktansvärt det är och så chockad man blir!!

Vi var helt övertygade om att Cayenne antingen hade dött eller blivit illa skadad och gömt sig nere i stengärdet. Vi letade, lockade och ropade en bra stund i hopp om att hinna henne vid liv, men utan resultat. En skadad och skärrad katt kommer inte fram bara sådär, utan gömmer sig hellre. Fy vad frustrerande att veta att hon kunde ligga där skadad någonstans och kanske till och med så skadad så hon skulle dö, utan att vi kunde göra ett skit åt det!! Då hade jag hellre velat att vi hittat henne och fått köra henne till veterinären för avlivning.

Hur som helst så gick vi tillbaka in i huset, ledsna och nedstämda, då Tobbe råkade kolla ut genom fönstret och fick syn på något som rörde sig i stengärdet. Jodå, mycket riktigt, en chockad och medtagen Cayenne kom gående in mot huset. Att hon över huvud taget överlevde en sån smäll!! Jag har kollat igenom henne och hon verkar inte ha ont och det finns inga skråmor förrutom en söndertrasad klo. Hon har ätit lite grand och ligger just nu och sover, medtagen av det hon varit med om idag. Kan knappt tro att det är sant, var ju beredd på det värsta, men som sagt, en katt måste ha nio liv...


3 kommentarer:

  1. Usch trodde hon var död eller allvarligt skadad när jag började läsa inlägget. Vilken tur att det inte var så! Som sagt nio liv! Skönt att allt är bra i alla fall! Kramar till er.

    SvaraRadera
  2. Fy, jag var rädd att läsa för jag trodde det värsta... Man har ju varit med om det där ett par gånger, påkörda katter. Vilken himla tur att det gick bra för henne!
    Vi hade en katt, Bisse, som blev påkörd en gång, och överlevde. Han mådde hur bra som helst, men saknade en bit "underläpp"... Så varje gång han blev kelen, vilket var väldigt ofta, så dreglade han väldigt mycket. :)
    Min lilla Pyttan blev påkörd en gång oxå, och det sabbade höften på henne, så när hon skulle ha källingar så kunde hon inte föda fram dem.

    Vilken tur att Cayenne klarade det! De är fantastiska de där katterna med sina nio liv.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh vilken tur...lilla kissemisse
    Finns inget värre än när man ska ta hand om sin döda kompis...fy..

    SvaraRadera