tisdag 27 april 2010

Vegetarian OCH gravid

Så..nu måste jag klaga lite igen! Som ni nog redan vet så är jag vegetarian och har varit detta i över tio år nu. Absolut mitt eget val eftersom jag helt enkelt inte gillar hur köttindustrin hanterar djuren, det värsta jag vet är när djur plågas. Som säkert också många av er redan vet så är jag gravid och dessa två kombinationer är uppenbarligen inte de bästa när man ska äta ute. Inte för att man äter ute så ofta nu för tiden, men ibland händer det och i dagens samhälle bland alla mångkulturer och olika allergiformer så tycker man ju att utbudet av mat borde vara hur stort som helst. Tyvärr är inte fallet så, i alla fall inte om man är vegetarian och dessutom gravid.

Som gravid finns det en hel lista på vad man inte bör äta (från livsmedelsverket), bland annat mögelostar eller opastöriserade ostar, kall mat typ sallader eller sandwichar då man äter ute, fisk som är fångad på vissa ställen, fisk som är vakuumförpackad eller rökt. När vi var i Köpenhamn i helgen och skulle unna oss att äta ute för en gångs skull, så hittade vi typ inga matställen alls som passade in på mina "krav". Fanns det fisk, så var den antingen rökt eller fångad på fel ställe, kalla sallader och sandwich var uteslutet och på pizzorna fanns det mozarella som jag inte visste om den var pastöriserad eller ej och för min del var givetvis kött uteslutet. På zoo slutade det med att Tobbe och Jalmar fick äta och jag fick titta på. Fick i mig en glass, det var allt. På Tivoli hittade vi ett ställe som serverade panerad fisk (fångad på rätt ställe) med pommes och remouladsås, hur kul är det när man vill lyxa till det?! På Ströget var det enda alternativet för mig en vegburgare på Burger King och det vägrade jag för den är så äcklig! Visst, jag har kanske mig själv att skylla med tanke på att jag inte vill äta kött, men ska jag behöva ändra på mina principer och gå emot allt jag står för på grund av att det inte finns några alternativ?! Det tycker inte jag i alla fall.

Det blir väl till att äta hemma i fortsättningen, i alla fall tills bebisen är född, för då blir genast utbudet lite bättre med all fisk. Kan dock ändå tycka att utbudet är snålt i dagens damhälle för oss som valt en annan kost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar