fredag 25 mars 2011

Ingen bullmamma

Ibland får jag för mig att jag måste leva upp till och vara den där riktiga super-bullmamman. Ja, ni vet, en sån man ser i reklamen eller i någon dålig film, som står i ett skinande blankt kök med ett gulligt litet förkläde på sig, ett stort leende på läpparna och där en doft av nybakat sprider sig i hela huset. En sån mamma som alltid har rent, nystädat och fint i sitt hem, med nyputsade, blänkande fönster och inte en dammråtta så långt ögat når. En sån mamma som aldrig skulle få för sig att köpa burkmat åt sitt barn utan gör all barnmat själv (utan spill, stök och söl givetvis). En sån som alltid har all tid och lust i världen att leka med sina barn och hittar på diverse roliga lekar med dem. En sån mamma som aldrig blir arg och sur och som aldrig behöver ta några konflikter med sina barn för hon alltid är så pass pedagogisk att det inte behövs. En sån mamma som använder tygblöjor för hon tänker på miljön och på att det är bättre för barnet och givetvis använder vatten och mildtvål istället för köpta våtservetter. En sån mamma som alltid har nybakat bröd, kakor eller bullar framme när folk kommer på besök. En sån mamma som alltid är glad, orkar och alltid ser positivt på allt.

Nej, jag är då rakt ingen bullmamma och kommer nog heller aldrig att bli det. Jag gillar förvisso att ha rent och snyggt omkring mig, men när sjutton har man den tiden till att städa och dona?! Våra fönster är i stort behov av en putsomgång, men än kan man i alla fall se ut igenom dem. Jag köper visst burkmat till min son ibland (med gott samvete ska tilläggas), det är både bekvämt och smidigt. Helt ärligt så tycker jag inte precis att det är roligt att leka lekar. Jag sitter mycket hellre och läser en bok för mina barn eller pysslar, bakar eller spelar spel. Jag hatar att gå ut när det är kallt ute (vem uppfann vintern?!) och är nog inte så uppmuntrande till det som jag kanske borde vara inför barnen. Jag kan mycket väl ha en dålig dag, vara sur eller skälla på mina barn, inte så kul men ibland blir det bara så. Jag kan likaså bara "låta gå" för att jag inte alltid orkar ta tag i en konflikt. Jag vill inte leka det första jag gör på morgonen, jag vill sitta ner med min kopp kaffe och kolla datorn eller läsa tidningen lite innan min dag kan börja. Jag använder både köpeblöjor och våtservetter och tycker det är väldigt bekvämt. Jag kan visst tycka det är roligt att laga mat ibland, men ärligt talat, hur kul är det när man vid 16-17 tiden varje eftermiddag ska försöka svepa ihop en kvällsmiddag till familjen när barnen är trötta, gnälliga och står och drar en i byxbenet och en annan försöker att göra allt för att hålla humöret uppe och inte stressa ihjäl sig?!

Vad jag försöker få fram här är nog att det riktiga "bullmamma-idealet", så som jag ser henne och så som jag ibland får för mig att jag borde vara, finns nog egentligen bara i mina fantasier. Jag tycker egentligen, trots alla de där sakerna, att jag faktiskt är en ganska schysst mamma ändå. Det viktigaste är nog, tror jag, att man ger sina barn den kärlek och trygghet som de behöver, att man alltid finns där för dem och att man älskar dem villkorslöst. Då är man nog den bästa bullmamman.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar