tisdag 29 mars 2011

Katt vs. hund

Jag är uppvuxen med hundar och har alltid älskat hundar. Eftersom min pappa är jägare så har vi alltid haft minst tre åt gången. Jag vet inte varför, men av någon anledning så brukar jägare ha en tendens att hata katter och den åsikten har funnits med även i min uppväxt. Så det har alltså varit hund för hela slanten, allt ifrån Tax, Drever och Stövare till Collie och Bearded collie.

När jag och Tobbe flyttade ut till Röe blev vi tillfrågade att ta hand om en liten kattunge och djurvän som jag är, så kunde jag givetvis inte tacka nej till det. Tyckte det var lika bra att skaffa två, så de kunde ha sällskap av varandra, så det gjorde vi. Mina fördomar om katter har ändrat sig och jag måste säga att jag tycker de är väldigt trevliga djur, de också. De är så himla självgående och sköter sig själva, vill man gosa en stund med dem så finns de tacksamt där, men är nöjda bara att ligga i samma rum som resten av familjen befinner sig i. För vår familj passar det bättre med katt än hund, i alla fall just nu. Vi har varken tid eller lust att engagera oss i en hundvalp som kräver långa promenader, uppfostran och ständig tillsyn. Visst kan en hund vara själv några timmar, men inte mer än så. En katt klarar sig själv i dagar, speciellt om man har en kattlucka där de kan komma och gå som de vill och tillgång till mat och vatten förstås.

För stunden är jag hundvakt till mina föräldrars tre hundar, då de är på semester i två veckor. Jag kan inte sticka under stolen med att det faktiskt är ett jäkla meck och framför allt tar det tid att varje dag köra ut där, gå långa promenader så de får rasta av sig (måste gå två ggr varje gång för två av hundarna går inte ihop), utfodra och rensa upp i hundgårdarna. Inte för att jag inte gillar promenader, för det gör jag, men jag kan inte ha barnen med mig för det blir för bökigt och dessutom så har dessa hundar aldrig fått lära sig att gå ordentligt i koppel. I går stukade jag foten när jag gick med den ena hunden, som är så förbannat stark, så jag flyger som en liten vante efter honom. Tur att man inte är hundvakt så ofta då. Jag gör det gärna för mina föräldrars skull, men blir dock inte så sugen på att skaffa en själv.

Om vi någon gång i framtiden ska skaffa en hund så vill jag gärna ha en Bullterrier (Läs:INTE Pittbullterrier). Tycker de är lite småcoola, lite fulsöta liksom. Gillar även Grand Danois men tyvärr blir de väl inte så jättegamla och drar på sig en del sjukdomar/skador. Just nu är jag väldigt nöjd med våra små katter Diesel och Dolly, eller Dischdoch och Dolldollan som Jalmar säger.





2 kommentarer:

  1. Åååååh det är en sån jag oxå vill ha ju!!!
    De är helt underbara, men ganska korkade har jag hört. Hundar brukar jaga sina svansar, men dessa gör det på blodigt allvar...

    Men, helt underbara!

    SvaraRadera