måndag 22 mars 2010

2012

Det blev lite film-tittande i helgen för en gångs skull, jag som numera brukar däcka vid 21-tiden om kvällarna lyckades hålla mig vaken. En av filmerna var i alla fall 2012. Verkligen ingen bra film, alldeles för mycket Hollywood-action för min del, men dock ett intressant ämne.

Harmageddon, Domedagen, Ragnarök eller Jordens undergång, kärt barn har många namn. Tycker hela grejen med dessa olika teorier är ganska intressanta. Tänk att man förutspådde att jordens undergång skulle komma redan då man trodde på de fornnordiska gudarna här i Norden och att tre av världens största religioner fortfarande tror på samma sak än idag, att Gud ska komma och skilja de onda från de goda på självaste Domedagen. Mayaindianerna har förutspått att den dagen kommer att ske den 21 December 2012.

Ja, man kan ju tycka och tro vad man vill om detta, men tur är väl ändå att vi faktiskt inte vet när jorden kommer att gå under. För det tror i varje fall jag att den kommer att göra, förr eller senare. Kanske inte på det sättet som Kristendomen, Judendomen eller Islam säger, utan snarare genom att vår Moder Jord inte kommer att stå pall i all evighet för människans fördärv. För det är ju faktiskt vi som skapar alla jäkla föroreningar på jorden. Hörde senast idag på radion att man uppmanade människorna till att hålla sig inomhus i HongKong på grund av alla luftföroreningar, att det var något slags rekord på hur hög föroreningen var. Vi har det ju trots allt ganska rent i Sverige, tack och lov, för vem hade velat låta sina barn växa upp i en sån miljö där man inte ens kan gå utanför dörren?! Lite skrämmande tycker jag, med tanke på att det är våra barn som kommer att växa upp i denna värld. Vi får helt enkelt göra vårt bästa när det gäller miljötänkandet och hoppas på att jorden kommer att finnas kvar ett bra tag till.

2 kommentarer:

  1. Ja, det där med domedagen tycker jag oxå är väldigt intressant. Nostradamus och allt sånt. Men just Mayas datum 21 dec 2012 tror jag oftast har misstolkats. De säger bara att tiden tar slut då, och det har oftast tolkats som jordens undergång. Så behöver det ju inte vara. Många som förutspår framtiden kommer ju nångång till "ett svart hål" eller vad man ska kalla det... Personligen tror jag bara att det var det Maya stötte på.
    Men va vet jag...

    :)

    /Sara

    SvaraRadera
  2. Usch man blir ju mörkrädd mitt på ljusa dan...första riktiga vårdagen. Det går ju fort till 2012 men å andra sidan glömmer man ju lätt
    så den som lever får se...MILJÖ-tänk bör alla
    göra. Gunilla

    SvaraRadera