fredag 26 mars 2010

Glucosbelastning

Så har jag äntligen fått det överstökat! Var på glucosbelastningstest hos barnmorskan igår och jag är evigt tacksam att det är över för denna gången. För er som inte vet vad detta innebär så är det alltså ett test för att kolla så man inte har eller är på väg att få graviditetsdiabetes. Detta test görs genom att vederbörande får dricka en fruktansvärt vidrig sörja som ungefär smakar som ett kilo socker utblandat i lite vatten eller ännu värre koncentrerat, flytande sötningsmedel. När man sedan druckit detta gift får man snällt sitta ner i två timmar för att sedan ta ett blodprov där man kollar av blodsockervärdet.

Förra gången jag gjorde detta test så mådde jag så himla dåligt resten av den dagen. Det var som en sockerkick gånger 10000 och jag var helt skakig i hela kroppen och kunde typ bara ligga i sängen och vänta på att det skulle gå över. Kan förstå hur narkomaner måste ha det när de ska avgiftas. Denna gången hade jag citron med mig och det gick faktiskt lite lättare att svälja ned. Däremot började jag må dåligt nästan med en gång, men fick snällt sitta och skaka/darra på en stol i två timmar, tills det var dags att göra blodprovet. Medelvärdet på blodsockret efter en sånt här test låg på 6,5 och jag hade 5,6, så det var ju bra. Barnmorskan sa att jag antagligen reagerade så starkt för att jag hade lågt värde.

Eftersom man inte heller fick äta något från kvällen innan fram tills efter testet var taget, så körde jag raka vägen hem och åt lite och försökte sen lägga mig och vila. Kan säga att det var lättare sagt än gjort när man hade värsta sockekicken som rusade i ens kropp! Jag blev hur som helst inte alls lika dålig som jag var förra gången, utan kunde va med på personalmötet på kvällen och mådde hyfsat ok. Hade lite svårt att sova gott under natten, så jag hoppas på en bättre natt i natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar