måndag 8 mars 2010

Trafikvett

Saker som gör mig uppretad/förbannad när det gäller andra bilförare:
  • När man inte stannar vid en stop-skylt (varför heter det stop och inte stopp?!) utan kör bara rakt ut. Visst, där kom kanske inga bilar förbi just då, men är det lag så är det.
  • Idioter som ligger precis kloss bakom en och trycker men ändå inte kör om, hur stressande är inte det?! Och vilka konsekvenser det hade fått sen då om jag tvingas nödbromsa!
  • Förare som inte blinkar när de svänger vänster i en rondell. Hur fasiken ska jag kunna gissa mig till om de ska svänga eller inte?!
  • Förare som bromsar först och blinkar bara precis ett par meter innan de ska svänga. Samma sak här, hur ska jag kunna veta att de ska svänga när de bara bromsar in?!
  • Förare som kör på något större vilt, som te x ett rådjur, och inte anmäler det till polisen utan bara låter det ligga vid dikeskanten.
  • Alla dårar som kör som galningar förbi vårt hus, där är faktiskt bara 70 km/h, men vissa verkar ha eld i baken och kör i över 100 knyck. Jättekul när man går med barnvagnen längs med vägen eller när man har två katter till husdjur.
  • Rattfulla bilister, behöver väl inte förklara varför.
  • Förare som inte använder bilbälte, så fruktansvärt idiotiskt, finns ingen bra ursäkt för det. Eller ännu värre, när de låter sina barn åka utan bilstol och bilbälte.
Var bara tvungen att skriva av min irritation lite, då man råkar ut för någon av ovanstående varje dag. Jag påstår absolut inte att jag är superbra i trafiken, men sen Jalmar föddes så har jag i alla fall tänkt om en hel del, speciellt när han åker med i bilen. Kanske jag har missat något som ni retar er på?? Och glöm inte att köra försiktigt i trafiken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar