måndag 28 september 2009

Barndop

Jag tycker att barndop är en fin tradition, speciellt om det hålls i en kyrka. Vet inte varför, men jag har alltid tyckt att kyrkan är en trygg, fridfull plats, behaglig att vara i på något vis. Att få sitt barn döpt i en kyrka med ett traditionellt dop har alltid varit självklart för mig. Tobbe var lite mer tveksam till det när Jalmar skulle döpas, men gick med på det till slut och det är jag väldigt tacksam för idag. Det var ju samma kyrka som vi gifte oss i, så den har en extra stark anknytning till oss och det känns så bra tycker jag. I dag går ju fler och fler familjer över till så kallad "namngivelseceremoni", lite synd att de gamla traditionerna försvinner för det är verkligen en fin stund där i kyrka.

I går söndag var vi på barndop i Vinslövs kyrka. Våra kära vänner Lina och Jockes lille son Otto var det som skulle döpas. Blev en jättemysig ceremoni med så kallad "familjegudstjänst". Blir liksom lite mer lättsamt med sådan typ av gudstjänst och även prästen var jättebra. Det blev barnsång och prat om "Alfons och Molgan", eller "Alfons och Malkom" som prästen sa, haha. Otto var i alla fall superduktig och sa inte ett knyst under hela tiden, han tog till och med sig en liten tupplur mitt i all uppståndelse. Han var så söt i sin dopklänning och jag förstår att hans föräldrar är stolta. Det blev Otto Alexander, precis som Jalmar heter (Alexander alltså). Storebror Fabian och storasyster Engla var så tålmodiga och duktiga de också.

Även Jalmar skötte sig helt exemplariskt. Vi tänkte att över en timme stillasittande i en kyrkbänk skulle aldrig Jalmar godkänna, så vi var beredda med napp, snutte (Mr.Lejon) och lite leksaker, men det behövdes inte alls. Mina kära vänner Mia och Stina sysselsatte mer än gärna honom och han var så nöjd där i deras famnar. Sen har Jalmar just nu en period då han älskar allt vad halsband heter och både Mia och Stina hade det på sig, så Jalmar mådde som en liten prins där.
Efteråt var det mat och fika i Önnestad hos Linas föräldrar. Det bjöds på fantastisk god lax med potatis och sås och till kaffet serverades kladdkaka med passion- och mangomousse. Nöjda och mätta blev vi verkligen, tack snälla Lina o Jocke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar