lördag 26 september 2009

Snarkeri snarkera

Att snarka är absolut inget man kan rå för. Det kan ju bero på olika faktorer, såsom trånga luftvägar, förkylning, astma, övervikt eller bara en rejäl fylla. Förstår att det måste vara jobbigt för dom som lider av det, kan tänka mig att det finns ett samband med att inte känna sig utvilad när man vaknar. Fast sen finns det även de som inte störs av det alls och jag antar att de kan vara lyckligt lottade. Däremot finns det andra som störs av dessa timmerstockar på nätterna och får svårt att somna på grund av att ens partner ligger där och sussar sött och inte har en susning om vad som pågår.

Min älskade man har en tendens att snarka för det mesta när han sover. Som sagt, inget han kan hjälpa och jag tror att han mer än gärna hade sluppit om han hade fått välja. Som tur är så störs han inte märkbart av det själv, utan känner sig utvilad när han vaknar. Jag kan för det mesta koppla bort de där timmerstockarna och sova gott, antar att jag har vant mig, men ibland är det faktiskt helt hopplöst! Det värsta är när Tobbe somnar före mig, då är det liksom kört för min del. Då kan jag inte alls koppla bort det, utan ligger där klarvaken och blir mer och mer irriterad. Oftast brukar han sluta om jag ber han att lägga sig på sidan, fast det är inte det lättaste det heller, för han sover verkligen hårt och är jättesvår att väcka. Jag får knuffa och banka på honom i typ en kvart innan han över huvud taget reagerar.

De senaste nätterna har varit extrema, jag knappt sovit något alls. Jag har somnat när jag gått och lagt mig, men vaknat mitt i natten av de grymmaste snarkningarna man kan tänka sig. Helt otroligt vad karln kan snarka alltså och inte har det hjälpt att han lagt sig på sidan heller. Det är så fruktansvärt frustrerande när man är så trött att man skulle kunna stupa på kuppen, men ändå inte kan somna. Jag vet ju att han inte kan hjälpa det, men då, mitt i natten, så är man inte speciellt glad på sin annars så käre make kan jag säga! Sen blir man stressad av att klockan går och att det snart blir morgon. Vi har provat med att Tobbe har sovit där nere i stället, men det är nästan värre för då kan ju inte jag buffa på honom, utan det är fritt fram att snarka och tro mig, det hörs hela vägen upp med stängda dörrar och allt. Hörselproppar funkar inte heller för min del, det hörs ändå.


Snäll som han är så har han även provat snarkplåster, snarkklämma och att ligga högt, men det verkar inte bita tyvärr. Vet inte vad nästa steg är, har hört talas om snarkkliniker, men vi får väl se, det kanske blir bättre snart om vi har tur. Har ni några bra tips att dela med er av så lägg gärna in dem här nedan! Som tur är så sover i alla fall Jalmar gott och störs inte alls, det är det viktigaste tycker jag!


Tänkte lägga upp någon rolig video med snarkningar från AFV, men hittade ingen bra. Däremot hittade jag denna och den är så jäkla rolig haha! Ja, vad säger man..aldrig väcka den som sover eller...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar