torsdag 10 september 2009

Jäkla datorer

Usch, vad dagens teknik kan vara irriterande! Förbannat irriterande faktiskt! Efter att mer eller mindre alltid haft "halvbra" datorer som strular emellanåt, så köpte vi för ett par år sen en riktig värstingdator just för att slippa allt strul. En sån dator där man väljer ut de bästa, grymmaste delarna var och en för sig, för att sedan sätta ihop det till en riktig värstingdator. Kommer inte ihåg hur många tusen den kostade, dyr, men grym skulle den i alla fall vara. Tobbes brödrar är duktiga på datorer, så de hjälpte oss att välja ut och sätta ihop den.

Ja, bra blev det och nöjda var vi...tills den havererade och hårddisken förstördes, MED alla våra foton och alla mina dokument från min högskoleutbildning. Jättekul, verkligen!! Som tur var hade vi kopierat över de flesta av våra foton på cd-skivor, men alla mina arbeten från högskolan försvann. 3,5 år som gick upp i rök!! En del arbeten och uppgifter har man sparat i pärmar, men det mesta låg faktiskt i datorn. Kan man bli annat än förbannad?! Tänk om vi inte hade haft backup på alla fotona. Där fanns bilder från alla våra resor vi gjort genom åren, vårt bröllop och en massa andra minnen. Vårt liv i bilder med andra ord. Visst har man alla minnen i huvudet, men håll med om att foton är ovärderliga!!

Efter denna "lilla" incident har vi varit noga med att lägga över bilder på cd:s efter hand. Vi skaffade en ny hårddisk och datorn har fungerat bra sedan dess. Så härom kvällen när jag skulle sätta igång den förbannade datorn hängde den sig och ville inte starta ordentligt. Jag tänkte att det kan ju inte vara samma sak igen, sannolikheten kan inte vara så stor att det kan hända två gånger. Tobbe kollade över den när han kom hem och mycket riktigt, haveri IGEN!! Denna gången menade Tobbe på att nu hade vi två hårddiskar så våra foton kunde ju omöjligt försvinna. Så han formaterade om datorn och vad händer? Jo, den raderar ut ALLT som fanns där tidigare, det vill säga alla foton, alla dokument, ALLT! Det värsta är att denna gången hade vi inte hunnit lägga över fotona från augusti månad och framåt, så jäkla förbannat trist! Det kunde visserligen ha varit värre, men det är ändå 1,5 månad av Jalmars liv i bild som försvann, ganska mycket med tanke på att han bara är 10 månader. Just nu är jag inte vän med vår dator kan jag säga!!

Ja, vi får väl se vart det här slutar, jag skulle mer än gärna slängt ut datorn genom fönstret
just nu, men Tobbe håller på att fixa med den så vi får se. Tills vidare får jag skriva på en uråldrig gammal laptop som vi har, så snälla, ha lite överseende om mina inlägg ser konstiga ut eller så... Sen vill jag varmt rekommendera er till att genast sätta er och kopiera alla bilder och dokument ni har på era datorer, man vet aldrig hur länge de håller!

1 kommentar:

  1. Jag brukar alltid ha kvar bilderna på kameran tills jag brännt över på skiva även om jag lagt in dom på datorn. Då vet jag att dom finns kvar på kameran även om datorn går sönder.

    SvaraRadera