onsdag 16 september 2009

I love sushi

Mmmm, så jäkla gott det är med sushi alltså! En av mina absoluta favoriter inom matväg, näst efter stekt sill, potatismos, rå lök och lingon, jo, tro det eller ej, men det är faktiskt sant! Det var inte så många år sen jag testade sushi för första gången. Det var när vi bodde i Kristianstad och hade hört talas om en bra sushirestaurang där (Ko-san) som vi var tvungna att prova av ren nyfikenhet. Rå fisk och ris, låter ju inte sådär jättegott precis, men både jag och Tobbe gillade det. Sedan dess har vi varit fast i sushi-träsket, haha!
Faktum är att sushi inte bara är rå fisk. Nejdå, det finns hur många rätter som helst inom ordet sushi. Vanligast är Nigirizsushi, som består av en oval boll ris med en skiva fisk, skaldjur eller grönsak typ avocado ovanpå och Makizsushi, som är de där runda skivorna med alger runt och som också innehåller ris och någon form av fisk, skaldjur eller grönsak. Det finns även sushirätter som innehåller tofu och omelett. Min absoluta favorit är Nigirizsushi med lax ovanpå, de är så sjukt goda. Ett måste är såklart sojan, wasabin och den inlagda ingefäran, det hör liksom till.
Surfade lite på nätet om sushi, verkar ha funnits sedan 2000 år tillbaka i Kina och Japan, men kom inte till Sverige förrän på 70-talet. Idag är det en känd rätt världen över. Det finns till och med en sida där du kan leta upp varendaste restaurang som serverar sushi i Sverige och kolla vad folk har lämnat för omdöme (www.sushikartan.se). Själv brukar vi beställa på Asia Corner i Hässleholm, hur gott som helst. Dessutom har de buffé på vardagar då man kan äta hur mycket man vill. Hade varit kul att åka till Japan och gå på ett äkta sushiställe, där man sitter vid ett bord och sushin kommer på ett löpande band framför en, bara att ta vad man är sugen på. Fick en kokbok i julklapp en gång (tack Lina) om hur man tillagar sushi, tänkte jag skulle prova att göra det hemma. Verkar inte vara jättesvårt, men kruxet blir väl att få tag i varorna. Jaja, vi får väl se hur det går med det. Gott är det i alla fall!

1 kommentar:

  1. Jag håller fullständigt med!!! Sushi är bland det bästa som finns. Jag är också svag för Nigiri lax...men tonfisken e ju också extremt god. Smörfisk har jag också smakat, kan rekommenderas :)
    Kram på dig vännen från Millan

    SvaraRadera