tisdag 15 september 2009

Välkommen Herr Höst

Det är mitten på September och hösten börjar sakta men säkert komma krypandes. Man kan skymta lite gult på träden, det är kallare på nätterna och höstmodet har varit igång ett tag redan. Bara att inse, sommaren är förbi och vi går en mörkare årstid till mötes. Det behöver inte innebära något negativt för den sakens skull, jag gillar ju hösten. Tycker den är hur mysig som helst. Den näst bästa årstiden enligt mig (våren är allra bäst). Sommaren är visst grön och skön i sig, men jag tycker att det blir så många måsten alltid. Måste bli brun, måste ha bikinifigur, måste åka på semester, måste renovera huset, måste hinna njuta, alldeles för varmt, alldeles för regnigt osv. Nä, då föredrar jag hösten, då man kan krypa in i sitt lilla bo utan dåligt samvete och mysa i soffan med en stor filt, en varm kopp te och en massa levande ljus. Sen är hösten så himla vacker i alla dess färger. Skiner solen dessutom så är lyckan gjord!

Som idag, en helt underbar början-på-hösten-dag. Jag och Jalmar har varit ute hela dagen och bara njutit i värmen. Blir inte samma stekande värme som på sommaren utan mer behaglig och man kan till och med ha långärmat på sig utan att svettas ihjäl. Mina snälla föräldrar har också varit här idag för pappa hjälper oss att snickra färdigt ena gaveln på huset (tusen tack, det hade aldrig blivit klart annars!). Jag, mamma och Jalmar passade på att ta en riktig långpromenad i skogen, hur skönt som helst, kändes som man kunde gå i evigheter och bara njuta.

Fast jag gillar regninga höstdagar också. Tycker de är mysiga, om det inte är någon höststorm som kommer till på köpet förståss. Då är det inte alls lika kul, speciellt inte om man bor på landet och får strömavbrott stup i kvarten. En annan nackdel med hösten är att vintern kommer. Jag gillar inte vintern alls, usch! Kallt, mörkt och eländigt. Tyckte att November månad var rätt trist och grå innan, men nu har den fått en helt ny innebörd och jag ser den med helt annat ljus för det är ju då Jalmar fyller år!! Kommer alltid att tänka på nedanstående visa när man pratar om hösten, kanske inte jätteupplyftande text, men ganska fin ändå.

GUBBEN HÖST

Gubben Höst, tänk nu målar han

björken i gult

Och med regn-moln in-tvålar han

hela skyn så fult.

Se i kinderna nyper han

blommor och allt.

Under tröjorna kryper han

och det blåser kallt.

Våra rosor dem tjuvar han

ner i sin säck.

Våra näsor dem snuvar han

så de springer läck

Ner ur grenarna skakar han

äpplen med hast.

Hela sommaren makar han

undan med sin kvast

I vår hage spatserar han

och plockar blad.

Men små svampar planterar han

på sin promenad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar