onsdag 2 september 2009

Första hjälpen

Var på en Första hjälpen kurs på jobbet igår. Även fast jag är mammaledig så tycker jag allt att det här är superviktigt och valde därför att vara med. Tack chefen för att jag fick vara med! Har gått på en del liknande utbildningar men man kan nog aldrig få för mycket repetition av detta ämne, oavsett vilket yrke man har. Fast visst är det extra viktigt för oss som arbetar med barn, tänk vilket stort ansvar man har egentligen!

Kursledaren Anders arbetade som ambulansförare och hade gjort det i 30 år nu, så nog visste han vad han pratade om. Väldigt lättsam person som fick en att lyssna utan större ansträngning och dessutom intressant fakta om organen i människokroppen. Kan vara bra att veta
hur kroppen fungerar och reagerar i olika situationer ( stress, stroke,kärlkramp, propp, chock, brännskadad hud, rökares lungor, benbrott mm) om man nu ska hjälpa en nödställd någon gång. Sen övade vi HLR på dockor och även om man kom ihåg hur man gjorde så hade i alla fall jag glömt hur många gånger man skulle andas in och hur många gånger man skulle trycka på bröstet. En lätt liten ramsa som kan vara till hjälp: 30 2 mitt på. Alltså 30 tryck, 2 inblåsningar mitt på bröstet.

Vi fick även träna på att lägga varandra i framstupa sidoläge. Något som jag heller inte tänkt på innan som Anders nämnde, var att man alltid ska kolla om personen i fråga har något i händerna innan man går fram och hjälper den. Ganska logiskt egentligen, om man inte vill utsätta sig själv för fara, men lätt att glömma i ett akut läge. Det viktigaste av allt är nog att man själv behåller lugnet i ett nödläge. Kanske lättare sagt än gjort för en del, det beror väl lite på hur man är som person skulle jag tro. Har funderat över om man skulle hamna i en riktig nödsituation, undra fall man verkligen hade kommit ihåg allt man borde kommit ihåg eller om man hade blivit helt paralyserad.

Något som jag tycker är skitdåligt är att det inte ingår någon form av Första hjälpen utbildning i lärarutbildningarna över huvud taget, riktigt dåligt alltså! Det borde vara obligatoriskt för alla som jobbar med människor, det är ju liv det handlar om och inga pengar i världen kan väl ersätta det?! För jag antar att det är pengar det handlar om, det kostar för mycket att utbilda folk. Trist. Däremot minns jag att vi gick en sån utbildning när vi gick på Barn och Fritidsprogrammet på gymnasiet och likaså så har jag gått på såna kurser genom simskolan när jag var tränare där, även livräddning. Men som sagt, detta kan inte repeteras för mycket och borde införas på alla arbetsplatser och utbildningar som har med människor att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar