måndag 25 januari 2010

Torr

Ja, det kan ju knappast undgå någon vilken kall och lång vinter vi har här nere i söder och inte verkar den ge med sig heller! Åhh, jag som vill ha vår NU!! Både jag och Jalmar tycks inte vara gjorda för vinterklimatet alls. Vi är så jäkla torra i huden båda två och det verkar inte som det hjälper med något just nu.

Förra året vid den här tidpunkten, då Jalmar var tre månader, hade han "torrfläckar" över hela kroppen som var hemska. Stora, röda fläckar som kliade och irriterad. Han var så torr så han kliade och rev sig sönder och samman och var alldeles blodig med stora rivsår i huvud och panna, stackarn. Vi fick efter många om och men en utredning på vad det kunde vara via bvc och det visade sig att Jalmar har så kallat "atopiskt eksem". Inget farligt eller så, vissa barn föds med det och tål alltså inte det kallare klimatet så bra, men som tur är så kommer det att växa bort. Efter ett "smörjschema" ordinerat av läkare, med diverse kortisonsalvor och dylikt försvann som tur var de jobbiga eksemen. Denna gången är det inte alls så allvarligt, men han blir dock så himla torr i huden och främst på kinderna när han varit ute om dagarna. Det enda man kan göra för att förhindra och lindra det är alltså att smörja, smörja, smörja. Så det gör vi, varje kväll och det funkar helt ok, Jalmar är så van vid detta laget.

Jag skulle tro att det är en kombination av kylan och gravidhormonerna, för denna säsongen har jag också blivit torr som bara den, allra mest i ansiktet. Har fått stora, röda, torra fläckar i ansiktet som inte alls är så snyggt och man känner inte sig så jättefräsch. Är noga med att smörja in mig, Repair eller MiniDerm är jättebra, men så trist när övriga ansiktet blir blankt som en skridskois! Arghh, jag vill ha vår NU!!!!!

Tips om någon bra ansiktscreme tas tacksamt emot!

1 kommentar:

  1. Hej Frida!!
    När jag väntade Tyra fick jag eksem i ansiktet. Det var skitjobbigt, och inte så särskilt snyggt!! Jag fick tipset om ansiktskräm från Cliniq, och det hjälpte bra!! Den är ganska dyr, men det var det värt!! Ett anant tips som jag också har provat är att gå in på stora salongen i Hässleholm. De har en kanonansiktskräm som jag fick till vårt bröllop när jag började få eksem igen...De försvann direkt, så det var skönt. Vet ej vad den heter...fick bara ett prov av dem, men det är ju bara att fråga!!
    Hoppas det blri bra igen!
    Kram Linda

    SvaraRadera