måndag 3 maj 2010

Fästingsäsong

Visst är det underbart med denna årstiden och allt vad det innebär, men något jag verkligen inte har saknat under vinterhalvåret är de jäkla fästingarna! Jag tycker till och med bättre om mygg och knott än de där små äckliga krypen. Skadedjur, det är vad de är! Kan ju inte finnas någon mening över huvud taget att de finns till. Myggen och knotten är ju ändå fåglarnas mat, men fästingarna gör bara skada för allas del.

Så här års så kommer katterna in varje kväll med fästingar i pälsen. Antingen har de satt sig fast eller så kryper de omkring i deras päls. Hellre att de sitter fast i och för sig, för det sista jag vill är ju att Jalmar ska få någon på sig. Han hade en som kröp i hårbottnen för ett tag sen, inget kul alls. De där sjukdomarna som fästingarna kan bära med sig är inget att leka med och jag tror barnen måste vara tre år för att kunna vaccineras emot dem. Vi kollar igenom Jalmar varje kväll för säkerhets skull, men det kan givetvis vara så att man missar. Det behöver ju inte vara katterna heller som drar in dem, det räcker med lite gräs eller om Jalmar springer runder i skogen hemma.

Har köpt fästingmedel till katterna i alla fall, så hoppas på att de är fästingfria ett tag. Tyvärr är det medlet så himla dyrt och vara bara i tre veckor. Samma sak med hästarna, plockade säkert ett trettiotal idag på dem och ändå satt där kvar hur många som helst. Även dem har jag kurerat med medel, men samma sak där, dyrt och vara några veckor på sin höjd. Jaja, det får givetvis vara värt de pengarna om man nu kan förhindra att Jalmar får de små krypen på sig.

4 kommentarer:

  1. Jag hatar dom! Vill inte ens ta i dom. Använder fästingborttagare eller får Jocke ta dom. Fy fasen! Och nu har vi en katt till som kommer släpa hem den otäcka ohyran.

    SvaraRadera
  2. När Tyra var bebis o kröp omkring på golvet hittade hon ett "russin"... Hon stoppade det i munnen, och när jag såg att det rann blod ur munnen på henne insåg jag att det var en något skrynklig fästing hon hade tuggat på!! fy, vad äckligt...Jag trodde att jag skulle kräka, och Tyra klöktes som bara den...o svårt var det att få bort den ur munnen!! Så jag håller med dig...Fästingar är väldigt äckliga djur!!

    Ta hand om dig!!
    O du...det är så spännande att följa dig, speciellt nu när det snart är dags för en bebis till:-)
    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Åh, fy vad äckligt! Russin i all ära, för Jalmar brukar oxå hitta russin på golvet (äkta då), men får kanske hålla lite bättre koll i fortsättningen så det inte är ngn fästing!

    Va kul att du följer mig =), ja det börjar ju närma sig nu.. Men jag saknar din blogg, vart tog den vägen? Stor kram vännen!

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!!
    Jag har öppnat bloggen igen, men du får slänga in ett meil som ett meddelande till min facebooksida.!! Så kan du följa den igen:-)
    Kram

    SvaraRadera