fredag 28 maj 2010

Flytta

Så sant som det är skrivet, lilla familjen Högberg har efter mycket övervägande bestämt sig för att flytta från landet och in i samhället. Vi tänker alltså sälja vårt hus här i lilla Röe. Kan väl säga som så att det är ett beslut som kommit smygandes det senaste året och som mognat fram både hos mig och hos Tobbe. Vi har bollat detta fram och tillbaks och nu har vi alltså bestämt oss.

Finns egentligen väldigt många anledningar till varför vi vill komma närmre byn. När vi köpte detta huset så kändes det hundra procent rätt att bo ute på landet, men sen vi fick barn känner vi att just nu är det inte rätt läge att bo som vi gör. Vintrarna är verkligen inget kul alls här ute, all tid går åt till att skotta snö och kunna ta sig fram över huvud taget, strömavbrotten avlöser varandra och alla pengar går åt till att värma upp huset. Somrarna i sin tur består av en väldigt massa gräsklippning (8000 kvm!) och allmänt underhåll av tomten och tillhörande byggnader och varken jag eller Tobbe vill lägga vår fritid på detta, utan hellre ägna oss åt vår familj. Vi har en underbar tomt och omgivning här på Nävlinge-åsen, men det är inte värt det. Vi har även kommit fram till att vi aldrig kommer att bli färdiga eller ha tid med att renovera huset som vi vill ha det eller tänkt oss. Huset har ett rum för lite minst, hade gärna sett att det hade varit två rum till än vad där är nu. Vägen utanför är fruktansvärd med tanke på alla idioter till fartdårar som blåser förbi varje dag.

Dessutom tänker vi på våra barns framtid. Jag vill inte att mina barn ska behöva åka skolskjuts i nio år och behöva vara beroende av att köras hit och dit till diverse hobbys eller kompisar. Jag vill att de ska gå i en bra skola och på ett bra dagis och ha nära till det mesta. Jag vill att de ska ha nära till sina mor-/farföräldrar och till alla kompisar. Sen tror jag att många som känner mig och Tobbe kommer att tro att vi är fullkomligt galna som faktiskt har bestämt oss för att flytta till Sösdala av alla ställen!! Jo, det är sant, det blir faktiskt Sösdala. Vi har tänkt och tänkt och egentligen, håla som håla, vad spelar det för roll om man bor i Vinslöv eller Sösdala?! Jag tror snarare att alla hålor har sina byfånar och "pack", men att det finns de bättre områdena också. De områdena som vi själva har växt upp i. Jag vet ju att Sösdala har en bra skola och i alla fall ett bra dagis och det känns som en trygghet för mina barns framtid. Och visst finns de "finare" kvarteren kvar även idag, där jag kan se mina barn växa upp. Sen tror jag att det kommer att bli ett rejält uppsving för byn när tågen kommer att stanna från och med år 2011. Jag hoppas det i alla fall.

Ja, listan kan göras lång på fördelar och nackdelar, men som sagt, vi har bestämt oss och just nu känns detta rätt. Vem vet, om tio år kanske vi blir sugna på att flytta ut på landet igen och då finns det ju inget som säger att det är omöjligt. Någon som är sugen på en mindre hästgård i Röe, hör gärna av er till oss då.

2 kommentarer:

  1. Vad är det jag hör? Familjen HÖGBERG till VILLAKVARTER i SÖSDALA???? Aldrig trodde jag väl detta! Nu kommer ni ju alldeles för långt ifrån oss i Önnestad. Flera mil mellan varandra nu ju. :( Men jag förstår er och ni grundar ert beslut på bra saker. Men ni kunde väl flyttat närmre oss istället om ni nu måste flytta!!

    Hoppas det blir super i alla fall!!

    Du ska inte byta jobb oxå väl?? :(

    SvaraRadera
  2. Åååh, vad spännande!! Jag tycker att Sösdala är en trevlig by, och det var ju där vi lärde känna varandra:-) Så nu ska ni på husjakt!! Kul och jobbigt på samma gång!! Hoppas att ni får gården såld snabbt!!
    Ta hand om dig!!
    Kram Linda

    SvaraRadera