söndag 23 maj 2010

Förlossningsrädsla

Usch ja, det kan man lugnt säga att jag har just nu. Bara två veckor kvar tills "lilleman" är uträknad och jag känner varken mig laddad eller redo för en förlossning. Kan man egentligen känna sig redo? Jag vet inte, men jag gör det inte i alla fall. Snarare rädd och orolig.

Har försökt att förbereda mig lite mentalt och ställa in mig på en positiv förlossning, men det är lättare sagt än gjort. Antar att jag hela tiden drar anknytningar till Jalmars förlossning, då jag låg i 35 timmars intensivt värkarbete som slutade med sugklocka. 35 timmar, inga roliga minnen där inte, men visst var det värt all möda när man fick upp sitt älskade lilla knyte på bröstet. Då skulle jag kunna gjort det om och om igen, för hans skull.

För att förbereda mig så har jag läst lite böcker om själva förlossningens olika stadier och även om olika tekniker man kan använda sig av under värkarbetet. Det ligger mycket i det mentala, vilken inställning man har, men även att man ska ge sig hän och låta kroppen följa med i värkarna, hur ont det än gör. Är hjärnan inställd på "nej" och på att man inte accepterar att det gör ont, så blir det också mycket jobbigare för en själv. Kan man däremot slappna av, fokusera på andningen och förstå att ok, det gör ont men det finns ett syfte med det hela, så arbetar du med kroppen och inte emot den. Ja, jag håller givetvis med om att detta låter hur sunt som helst, men när man väl är där och det gör så ont så man tror inte att kroppen kan ta emot så mycket smärta, hur lätt är det då att ge sig hän och följa med?!

Jag vet inte hur sjutton jag ska klara av detta, men jag inser ju också att lillklimpen ska ut på något sätt och det kommer att vara värt det.

4 kommentarer:

  1. Kämpa på min vän :) Tror d går lättare denna gången! Du får prova ligga på de sättet Carro rekommendera :)

    SvaraRadera
  2. Förstår precis hur du känner. När jag trodde att Otto var på väg var jag så rädd att jag skakade. Jag var verkligen verkligen rädd. Inte nervös eller spänd, bara skiträdd. Men det gick vägen och det kommer det göra för dig oxå Frida. Ut med han bara!! Kämpa kämpa och ta all hjälp av Tobbe som du nånsin kan!

    SvaraRadera
  3. Jag, som inte ens är i närheten av att skaffa barn, förstår precis vad du menar Frida! Jag fasar för den dag jag ska trycka ut en liten bäbis...
    Men du, jag vet att du klarar det! Fortsätt förbereda dig mentalt så som du gör, och ta med dig din envishet in i det där rummet, så ska du se att det går kanonbra!

    Tänker skicka positiva tankar och lite mer envishet till dig tills jag får meddelandet om att han är ute!

    Kram på dig Frida, och lycka till!

    SvaraRadera
  4. Åh, tack söta ni för alla vänliga ord, blir så glad, det värmer verkligen=)! Ska kämpa på och verkligen tro på mig själv att jag kommer att klara detta! Love u guys!

    SvaraRadera