tisdag 11 maj 2010

Vändning eller inte?

Det är den stora frågan för min del just nu. Var hos barnmorskan idag och den lille spjuvern i magen vill alltså inte alls ligga upp och ned utan trivs utmärkt med huvudet uppåt, rakt upp till och med. Jag fick tid redan i morgon till CSK och måste alltså ta ställning till om jag vill prova ett vändningsförsök eller boka tid till planerat kejsarsnitt. Inte lätt alls och jag kan säga att jag är rättså splittrad just nu.

Barnmorskan sa att de vill helst att man gör ett försök att vända, så det kan bli en normal förlossning. Däremot är det alltså bara 40% chans att det lyckas och sen kan det dessutom tillkomma komplikationer. Komplikationer i form av att förlossningen sätter igång eller att moderkakan släpper och då blir det akut kejsarsnitt. Sen finns det klart risker med ett kejsarsnitt också. Det är ju inte för inte som kvinnokroppen är gjord för att klara av en normal förlossning. Likaså är barnet inte alls förberett när det blir snitt, utan får liksom anpassa sig vare sig den vill eller inte. Sen är det återhämtningen efteråt som nog inte är den roligaste.

Jalmars förlossning var ju väldigt utdragen och fruktansvärt jobbig för min del och på ett sätt så hade det varit skönt att slippa gå igenom detta en gång till. Usch, jag vet inte hur jag ska göra. Ska surfa en stund och ta reda på lite mer fakta tror jag, sen får jag väl väga för- och nackdelar mot varandra antar jag. Fortsättning följer.....

1 kommentar:

  1. Hörde just att lillen hade vänt sig...tack o lov slapp du ta ställning. Det verkar vara en envis liten kille där inne..hjälper bara när
    pappa tar i ordentligt

    SvaraRadera