onsdag 22 juli 2009

En helt vanlig dag

Far och son, Tobbe och Jalmar
Idag har min lilla familj haft en helt vanlig semesterdag och jag tycker nog att de är de skönaste dagarna. Då man inte hittar på något speciellt, har inget inplanerat och bara tar dagen som den kommer. Visst är det kul att åka på utflykter också, men det krävs ju lite mer planering nu än när man var två. Har man dessutom någon tid att passa, så blir det extra bökigt, i alla fall om man heter familjen Högberg! Svårt det där med att hålla tider nu för tiden, kvittar hur tidigt vi än börjar packa ihopa oss, lik förbaskat hinner vi aldrig i tid ändå! Så håll med mig om att det är något speciellt med sköna, lata sommardagar?!

Idag vaknade Jalmar väldigt tidigt, typ vi 04.30, men efter lite rulla runt i sängen, bök och stök, nappen inkörd i munnen och snutten i högsta hugg, somnade han om till 06.00 ca. Som tur är har han en morgonpigg pappa som gärna går upp med han då, så mamma får sovmorgon. Jag blir ju aningens bortskämd med det nu under semestern, annat blir det när man snällt får gå upp i ottan igen om några veckor. Bäst att passa på att njuta nu då! När jag sen vaknar är klockan 09.45 och Cayenne, vår ena katt ligger kloss intill mig och myser. Shit, jag kan inte minnas när jag sov så länge senast, så himla skönt att känna sig riktigt utsövd. När jag så kommer ner så är det helt tyst och ingen Jalmar eller Tobbe. Där ligger däremot en lapp att de gått på en morgontur. Tobbe har nyligen köpt en såndär ryggsäck som man bär barnet på ryggen i och den måste ju guvetvis testas. Det visade sig att de "bara" gått en liten tur ner till Vinslöv (ca.7 kilometer) till Lina och Jocke, där de stannade för kaffe. Så för min del blev det frukost i ensamheten, alldeles för tyst för min smak, tråkigt, tråkigt! Jocke skjutsar snällt hem min lilla familj och Jalmar slocknar direkt i bilen, sen en stund i vagnen ute. Inte undra på efter såna morgonturer!

Framåt middag beger jag och Jalmar oss hem till mina föräldrar eftersom Tobbe ska iväg och spela paintball med sina brödrar. Jalmar älskar att komma hem till mormor och morfar, han och morfar är bästa kompisarna. Väl där, så fikar vi lite, Jalmar får middag och sen blir det lite bus med morfar en stund. Efter det är Jalmar trött igen och då går jag och mormor en tur med honom i vagnen. Under tiden han sover passar jag på att pyssla om min lilla Pepsi pålle. Hon och hästkompisen Polly står inne i stallet och gömmer sig för alla flugorna..och som dom bits sen, inget skönt alls! När sen Jamlar sovit klart stannar vi en stund till hemma hos mormor och morfar, lite bus till och sen mellanmål.

Hemma igen försöker jag få Jalmar att sova en liten eftermiddagslur, men han vill inte alls. Svårt det där, innan har han alltid sovit tre lurer på dagen, men nu vill han oftast bara sova två, även om han egentligen är supertrött. Sen blir det i alla fall lite vanliga sysslor, tvätt, disk, matlagning och en stunds bus. Vid 18tiden dyker Tobbe upp med brödrarna och ett par kompisar och Jalmar blir såklart glad, han gillar uppmärksamheten han får av alla och när det händer något utöver det vanliga. Paintballen hade gått bra och de var alla lite möra. Det blir pizzatime och gröttime för Jalmars del. Det ska kännas och kladdas med maten, så ofta blir det en liten dusch efter kvällsgröten. Trött pappa och trött Jalmar sover nu sött i sina sängar efter en alldeles vanlig dag.

Morfar och Jalmar (bilden är tagen tidigare i vår)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar