onsdag 29 juli 2009

Jag borde börja träna igen

Ja, det borde jag verkligen! Tyvärr verkar det som om tummarna sitter långt inne denna gången. Visst kan jag vara glad åt att jag gått ner alla mina gravidkilon, men efter graviditet och förlossning så känns det som musklerna har förtvinat rejält och man är allmänt slapp i kroppen. Gillar inte det alls, tycker om att vara lite "hårdare" och fastare i kroppen och framför allt så mår jag mycket bättre av att träna. Visserligen har jag i princip gått med vagnen en timme varje dag sen Jalmar föddes, men det är inte samma sak. Jag gillar att ta i, svettas och riktigt prestera. Man mår så himla bra efter ett rejält träningspass!

Jag har alltid gillat att röra på mig och blir aningens rastlös om jag inte får det. När jag var yngre simtränade jag, sen blev det ridning som tog överhand. Vidare gick jag och dansade hiphop (faktiskt sant, tro det eller ej) sen började jag på spinning, där jag träffade min käre make, den historien har ni väl inte kunnat undgå, haha! När vi tröttnat på spinningen, jag och Tobbe, så tränade vi bodypump ett bra tag sen blev det styrketräning och lite simning igen. När vi så flyttade till Kristianstad började jag träna på Friskis o Svettis och har så gjort fram tills jag blev gravid. Jaja, säkert många som tänker åh, va töntigt med Friskis o Svettis, men då måste jag lugnt säga att ni misstar er!

Jag skulle vilja slå ett slag för denna underbara förening. I alla fall i Kristianstad. Stora, nybyggda, fräscha lokaler, varmt bemötande från personal, skräddarsydda träningspass för ALLA (jag lovar, där finns verkligen något för alla) och en grym stämning när man tränar i grupp. Det kan inte bli bättre än så. Jag brukade gå mest på medelpassen som består av både styrka och gympa (lättare variant av aerobicssteg typ) och på stationspassen, där man cirkulerar på olika styrkestationer. Sen hade de ett tag mitt absoluta favoritpass: intensivgympa, där man verkligen tog ut sig till max, man var helt färdig efteråt, men oj vad bra det kändes! Tyvärr fanns det inte ledare nog som ville ta den utmaningen, så det passet försvann.
Gillade även Ki-box, där man boxas och är ett hårt pass. Nu när jag går in och kollar på deras hemsida ser jag ytterligare ett par nya pass som jag blir sugen på att testa: Core som fokuserar på bålen och Afro-dans som verkar hur kul som helst.

Efter att ha skrivit detta lilla inlägg känner jag mig ännu mera sugen på att börja träna på Friskis igen. Kruxet är ju bara att vi numera inte bor i Kristianstad längre och att man ska köra fram och tillbaks från Nävlinge. Får väl helt enkelt ta mig den tiden. Det kommer nog inte bli fyra gånger i veckan som jag tränade när jag bodde där, men ett par gånger måste jag väl kunna boka in i mitt upptagna mamma/familjeliv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar