fredag 24 juli 2009

Kaffe, livets dryck eller?

Jag kommer faktiskt inte ihåg när jag började dricka denna ljuvliga dryck. Man fick väl smaka lite av föräldrarna när man var liten, men tror inte jag började gilla det på riktigt förrän jag gick i nian eller i ettan på gymnasiet. På den tiden (oj, vad gammalt det låter) drack man kanske ett par koppar i veckan, mest för att det kändes så himla vuxet och moget. Kommer ihåg att jag föredrog det svart med ett par sockerbitar i. Med åren har det blivit mer och mer och idag tror jag allvarligt talat inte att jag hade överlevt en dag utan! Det blir minst två, mest tre koppar på en dag. Bäst är morgonkaffet, är inte människa om jag inte får i mig det. Har blivit mycket mer beroende av det också sen vi fick Jalmar, kanske kan bero på den pyttelilla sömn man fick där det första halvåret.

Jag gillar allra mest caffelatte, eller vuxenvälling som någon fyndig person hittat på. Tyvärr har vi bara en vanlig kaffebryggare hemma, så det blir oftast "vanligt" kaffe med mjölk och två suketter i. Iskaffe är också underbart en varm sommardag. Jag tycker absolut att det är en social grej, det där med att dricka kaffe. Mycket trevligare att sitta några stycken på ett café någonstans och njuta, sitta hemma hos någon och fika eller bara ta en kopp tillsammans med de andra på jobbet än att sitta själv hemma med en kopp i handen. Tycker lite synd om er som inte gillar denna ljuvliga dryck. Jag menar, hur ofta säger man "ska vi ta ett glas läsk på stan idag?" eller "gud, vad jag är saftsugen". Fast det är väl på gott och ont, det där. Inte hälsosamt att dricka för mycket, men i måttliga mängder helt ok.

Kaffe och choklad går väldigt fint ihopa. Helst mjölkchoklad eller något med mint i. En liten chokladboll är heller inte helt fel. Mörk choklad går an i nödfall. Bästa doften är förresten när man kör förbi Zoegas fabrik i Helsingborg, bara att veva ner alla rutorna och ta ett par djupa andetag (kommer du ihåg Camilla, hehe?!). Eller när man öppnar ett nytt paket hemma, shit va gott det doftar!


Det godaste kaffet jag någonsin druckit var i Los Angeles på Starbucks coffee, så har ni vägarna förbi det stora landet i väster, köp en kaffe på Starbucks vet jag. Kenya är ett land som producerar mycket kaffe, så när vi var där var jag givetvis tvungen att prova, men det var betydligt svagare än här hemma, ingen höjdare alls faktiskt. Däremot köpte vi med oss hem ett par paket och det blev betydligt bättre när man bryggde det själv hemma. Det äckligaste kaffet jag smakat måste vara det där lila kaffet med det lila extra, inget i min smak, nejtack!


Av allt det goda som man förtär
Bland alla jordiska drycker,
Ja kaffetåren den bästa är:
Den skingra människans nycker,
Den styrker kroppen, den livar själen,
Den känns från hjässan, ja – ned i hälen.
Halleluja.
(M Craemer 1846)

2 kommentarer:

  1. Mmmm, ja, vi älskar kaffe!!! Sa inte din pappa till oss nånång att vi skulle bli riktiga kaffekärringar? Ja, och det har vi verkligen blivit... Jag har 5 olika varianter på kaffebryggare just nu; Presso, Don Pedro, vanlig, mocca och Nespresso. Lite överdrivet kanske, men jag använder nästan bara de två sista.
    Men jag kan inte hålla med dig om Starbucks... Drack en espresso på Kastrup på morgonen när jag skulle till Rom nu sist (faktiskt en månad sen idag :( ), och det var räligt... Nästan surt liksom...Blääää! Espressohouse är ingen höjdare det heller. När du kommer till Malmö så får vi gå och ta en kaffe på Nesta...där är det riktigt gott!
    Nä, tacka vet jag en espresso mitt i natten, någonstans i Trastevere ;)...
    Och ditt kaffe var gott oxå! :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Självklart vännen att jag kommer ihåg alla våra turer till hbg på fredagarna i gymnasiet... Körde med din lilla bil och vevade ner rutorna när vi passerade Zoegas...härliga minnen! Tänker på det ibland
    när jag kör hem från jobbet och det luktar kaffe i hela bilen :)
    Sen åkte vi ner till café zipp och satt där och var tonårs fräcka...hahaha!!!!
    Kramar från mig

    SvaraRadera